ASSESSMENT OF DYNAMIC LANE GROUPING FOR ISOLATED SIGNALIZED INTERSECTION AND APPLICATION OF MACHINE LEARNING MODELS

ASSESSMENT OF DYNAMIC LANE GROUPING FOR ISOLATED SIGNALIZED INTERSECTION AND APPLICATION OF MACHINE LEARNING MODELS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
ASSESSMENT_OF_DYNAMIC_LANE_GROUPING_FOR_ISOLATED_SIGNALIZED_INTERSECTION_AND_APPLICATION_OF_MACHINE_LEARNING_MODELS_By_Hekmatullah_Habibi_g201403900.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

ملخص الرسالة الاسم الكامل: حکمت الله شادي خان حبیبی عنوان الرسالة: تقييم الاستخدام الدینامیکی للمسارب فی التقاطعات المعزوله، المزوده باشارات ضوئية وتطبيقات نماذج التعلم الالی. التخصص: الهندسه المدنیه تاريخ الدرجة العلمية: مایو 2016 تهدف هذه الدراسة إلى بحث فائدة تطبيق ألية المسرب الديناميكي على تقاطع مروري معزول مكون من أربع أفرع. يعمل بنظام الاشارات الضوئية، لتحقيق أهداف هذه الدراسة تم بناء خوارزمية لحساب الفاعلیه على التقاطع المروري والمتمثلة في متوسط التأخيرعلی التقاطع للحصول على أفضل دورة زمنيه للإشارة الضوئية، يعتبر التأخير على التقاطع المروري هو العامل الرئيس لاختيار المسرب الامثل من بين عدة مسارب يمكن تطبيقها على هذا النوع من التقاطع. من أجل تقييم أداء الخوارزمية فقد تم تطبيقها باستخدام عدة احجام مرورية افتراضية على مسرب ثابتة ومسارب متغيرة. بناءً على التحليل الاحصائي لنتائج تطبيق الخوارزمية فقد تم التأكد من فوائد تطبيق المسرب الديناميكي وقد تم إظهار ذلك الرسوم البيانية. وبالاعتماد على النتائج السابقة تم تطوير نظام الشبكة العصبية الاصطناعية(ANN)لاختيار المسارب المثلی فی ای تقاطع مشابه.وبناء علي هذا النظام یمکن التنبؤ عن افضل استخدام دینامیکی للمسارب لای حجم مروری علی تقاطع مشابه.

English Abstract

ABSTRACT Full Name :[Hekmatullah Shadi Khan Habibi] Thesis Title :[Assessment of Dynamic Lane Grouping for Isolated Signalized Intersection and Application of Machine Learning Models] Major Field :[Civil Engineering] Date of Degree :[May, 2016] The aim of this study is to investigate the usefulness of dynamic lane grouping (DLG) for a 4-leg typical isolated signalized intersection with movement-based signal phasing scheme. A computational algorithm is developed to calculate the relative performance measure of the intersection (average intersection delay) and determine the optimum cycle length. Based on the intersection delay for all possible lane groups, the one with minimum intersection delay is identified to be the optimum lane group. For assessing the usefulness of dynamic lane grouping for isolated signalized intersection, the developed computational algorithm is applied for a wide range of hypothetical volumes for dynamic lane grouping and fixed lane grouping (FLG), respectively. After a statistical analysis of the results for the two types of lane assignments, the usefulness of DLG was assessed. A comparative study was also performed on two phasing schemes: approach-based and movement-based. Artificial Neural Network (ANN) models were developed for the prediction of the proper phasing scheme and optimum lane group combinations (LGC), respectively. These prediction tools enable us to predict the appropriate phasing scheme as long as the optimum LGC for any volume combinations at similar intersection.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Al-Ratrout, Nedal Taisir
Committee Members: Al-Ofi, Khalaf A. and Sayed, Masiur Rahman
Depositing User: HEKMATULLA HABIBI (g201403900)
Date Deposited: 13 Jul 2016 08:12
Last Modified: 01 Nov 2019 16:35
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140052