KFUPM ePrints

WATER DESALINATION USING CARBIDE DERIVED CARBON (CDC)/MIXED MATRIX MEMBRANE

l WATER DESALINATION USING CARBIDE DERIVED CARBON (CDC)/MIXED MATRIX MEMBRANE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 24 September 2017.

22Mb

Arabic Abstract

لا تزال تحتاج إلى تحسين من قاذورات المقاومة التناضح العكسي (RO) الأغشية في مجال تحلية المياه. في هذا البحث، ونحن التقرير إعداد كربيد الكربون المشتقة منها (CDC) / مادة البولي أميد مختلطة غشاء مصفوفة لتحسين المضادة للحشف الملكية الأغشية ريال عماني. وأظهرت لقطات SEM من مركز السيطرة على الأمراض نانو الجسيمات المركبة على سطح الأوجه وبنية الجسيمات مع متوسط حجم واضح من جميع أنحاء 0.1-0.3 ميكرون بينما أظهرت صور من الأغشية أعدت سلسلة من التلال وادي هيكل نموذجي من مادة البولي أميد العطرية مع واضحة نانو جزيئات على السطح. كان hydrophilicity من غشاء تك-DC-رقم الملف الضريبي السطحية (M3) أعلى بكثير من مادة البولي أميد البكر (PA) غشاء (M0). وأظهرت التجارب تحلية أن تدفق تتخلل زيادة 51٪، 45٪ و 38٪ بالمقارنة مع غشاء السلطة الفلسطينية تحت ظروف المياه النقية، وظروف المياه المالحة والشروط قاذورات على التوالي، فقد غشاء السلطة الفلسطينية 26٪ من التدفق الأولي بينما تك-DC-رقم الملف الضريبي غشاء (M3) خسر فقط 11٪ بعد 2 ساعة من العملية. كان غشاء تنظيف مع محلول هيدروكسيد الصوديوم المخفف قادرة على استرداد 97٪ من تدفق المياه الأصلي. وأظهرت هذه الدراسة أن الجسيمات النانوية CDC يمكن أن تعزز بشكل كبير من مقاومة مادة البولي أميد قاذورات.

English Abstract

Improvement of fouling-resistance of reverse osmosis (RO) membranes is still needed in the desalination industry. In this research work, we report the preparation of Carbide derived carbon (CDC)/polyamide mixed matrix membrane for the improvement of anti-fouling property of RO membranes. SEM images of the synthesized CDC nano-particle showed a faceted surface and particle structure with an apparent average size of around 0.1-0.3 µm while the images of the prepared membranes showed a typical ridge and valley structure of aromatic polyamide with obvious nano-particles on the surface. The hydrophilicity of TiC-DC-TFN membrane (M3) surface was much higher than that of the virgin polyamide (PA) membrane (M0). Desalination experiments showed that the permeate flux increased 51%, 45% and 38% as compared to the PA membrane under pure water conditions, brackish water conditions and fouling conditions respectively, PA membrane lost 26% of its initial flux while TiC-DC-TFN membrane (M3) lost only 11% after 2 hours of operation. Membrane cleaning with dilute NaOH solution was able to recover 97% of the original water flux. This study showed that the CDC nanoparticles can significantly enhance the polyamide fouling resistance.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Chemical Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Chemical Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Jundi, Isam
Committee Members:Abussaud, Basim and Al-Juhani, Abdulhadi
ID Code:140105
Deposited By:ANWAR UL HAQ KHAN (g201305930)
Deposited On:06 Oct 2016 10:33
Last Modified:06 Oct 2016 10:33

Repository Staff Only: item control page