THE POTENTIAL IMPACT OF GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE FUTURE OF ARCHITECTURAL DESIGN EDUCATION

THE POTENTIAL IMPACT OF GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE FUTURE OF ARCHITECTURAL DESIGN EDUCATION. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Master's Thesis Rawan Alamasi.pdf - Submitted Version
Restricted to Repository staff only until 13 June 2026.

Download (5MB)

Arabic Abstract

شهدت التطورات الأخيرة في مجال الذكاء الاصطناعي تأثيراً واسعاً في مختلف القطاعات، بما في ذلك قطاع التعليم. في تعليم التصميم المعماري، يقدم دمج أدوات الذكاء الاصطناعي التوليدي (GenAI) فرصاً واعدة وتحديات حاسمة، خاصةً ضمن استوديوهات التصميم. تستقصي هذه الدراسة دور GenAI في العملية التصميمية المعمارية وتأثيره على مهارات الطلاب التصميمية والإبداعية ونتائج تعلمهم. اعتمدت الدراسة على منهجية متعددة الأساليب، تضمنت مراجعة شاملة للأدبيات، وإجراء مقابلات مع خبراء أكاديميين مهتمين بالذكاء الاصطناعي من جامعات مختلفة حول العالم، واستبيان موجه للمعماريين المهنيين، بالإضافة إلى تجربة ميدانية شارك فيها طلاب العمارة. كشفت النتائج عن قبول متزايد لاستخدام GenAI في التعليم المعماري، مع تسجيل أعلى مستويات الفعالية المدركة في مرحلتي التصميم المفهومي ومرحلة ما قبل التصميم. ومن أبرز الفرص التي أشار إليها المشاركون: تحسين الإنتاجية، توفير الوقت، وتعزيز إبداع الطلاب وإلهامهم. في المقابل، كانت التحديات الأكثر تكراراً هي نقص المعرفة الفنية والتدريب، وغياب السياسات والإرشادات الجامعية، والقضايا الأخلاقية المرتبطة بالاستخدام. وتشير هذه النتائج إلى أن GenAI ينبغي أن يكون مكملاً للمهارات اليدوية والتفكير النقدي، وليس بديلاً عنها. وبناءً على ذلك، توصي الدراسة بوضع برامج تدريبية موجهة، وسياسات مؤسسية واضحة لضمان دمج مسؤول ومستدام. كما تقترح الدراسة إطاراً استراتيجياً لدعم التبني المتوازن لأدوات GenAI في التعليم المعماري، بما يساهم في تمكين المعماريين المستقبليين من تبني التكنولوجيا مع الحفاظ على القيم الأساسية للتصميم.

English Abstract

Recent advancements in Artificial Intelligence (AI) have influenced various sectors, including education. In architectural design education, integrating Generative AI (GenAI) tools presents promising opportunities and critical challenges, particularly within design studios. This study investigates the role of GenAI in the architectural design process and its influence on students’ design skills and outcomes. A mixed-method approach is employed, combining a comprehensive literature review, interviews with expert architecture educators interested in AI from universities across the world, a questionnaire with professional architects, and a field experiment involving architecture students. Findings reveal a growing acceptance of GenAI in architectural education, with the highest perceived effectiveness in the conceptual and pre-design phases. Major opportunities highlighted are improved productivity, time savings, and fostering students' creativity and inspiration. In contrast, the most frequently cited challenges are the lack of technical knowledge and training, the absence of university policies and guidelines, and ethical issues. This suggests that GenAI should complement, not replace, manual and critical thinking skills. Accordingly, the study recommends targeted training programs and clear institutional policies to ensure responsible integration. A strategic framework is also proposed to guide the balanced adoption of GenAI in architectural education, helping future architects embrace technology while preserving core design values.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Department: College of Design and Built Environment > Architecture and City Design Department
Committee Advisor: Asfour, Omar
Committee Members: Alqawasimi, Jamal and Mohsen, Osama
Depositing User: RAWAN ALAMASI (g202213080)
Date Deposited: 22 Jun 2025 11:21
Last Modified: 22 Jun 2025 11:21
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/143561