DEVELOPING A RISK ASSESSMENT MODEL FOR PREFABRICATED BRIDGE CONSTRUCTION PROJECTS IN DEVELOPING COUNTRIES

DEVELOPING A RISK ASSESSMENT MODEL FOR PREFABRICATED BRIDGE CONSTRUCTION PROJECTS IN DEVELOPING COUNTRIES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF (Thesis Final Copy)
Francis Sesay Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 3 January 2025.

Download (1MB)

Arabic Abstract

في العصر الحالي للتنمية السريعة للبنية التحتية في الدول النامية، تمثل إدارة المخاطر الفعالة في مشاريع الجسور المجهزة تحديًا كبيرًا. تواجه مشاريع الجسور المجهزة في هذه المناطق تحديات معقدة متعددة، مما يستدعي تقييم المخاطر بدقة وإدارتها بعناية فائقة. تقدم هذه الدراسة استكشافًا شاملاً للمناظر الخطرة المحيطة بمشاريع الجسور المجهزة في الدول النامية، مع التركيز بشكل خاص على سيراليون كدراسة حالة. الهدف الرئيسي لهذا البحث هو تطوير نموذج تقييم المخاطر الضبابي يتناسب مع التحديات والديناميات الفريدة المترتبة على هذه المناطق. من خلال مراجعة شاملة للمصادر الأدبية وإجراء مقابلات مهيكلة مع الخبراء، تم تحديد مجموعة من 29 عامل خطر مرتبط بمشاريع الجسور المجهزة في الدول النامية. تشمل هذه العوامل الخطرية مجموعة واسعة من الجوانب، بما في ذلك ولكن لا تقتصر على مخاطر التصميم ومخاطر التصنيع ومخاطر النقل ومخاطر البناء. تم الحصول على مجموعة من 21 عامل خطر بعد حساب الدرجات الموحدة. فيما بعد، تم إجراء استبيان لجمع آراء الممارسين الصناعيين، مما يمكن من تقييم احتمالية وخطورة هذه العوامل الخطرية المحددة. من خلال تحليل العوامل (FA)، تم تصنيف العوامل الخطرية المحددة إلى أربع مجموعات أساسية (CRGs) لمشاريع الجسور المجهزة، بما في ذلك مخاطر التنفيذ ومخاطر المواد واللوجستية ومخاطر أصحاب المصلحة والموردين ومخاطر الاقتصاد والمالية. تعمل هذه المجموعات الأساسية على إطار لفهم المناطق الرئيسية للمخاطر. وعلاوة على ذلك، كشف تطبيق التقييم الاصطناعي الضبابي (FSE) عن أن جميع المجموعات الأساسية تظهر مستوى حرج من المخاطر. بالإضافة إلى ذلك، أظهر مستوى المخاطر العام (ORL) لمشاريع الجسور المجهزة، كما تم تحديده من خلال نموذج FSE، مؤشرًاكليًا بلغ 3.674، مما يشير إلى مستوى عالٍ من المخاطر في مشاريع الجسور المجهزة في الدول النامية. تحتل هذه الدراسة مكانة فريدة كأول دراسة تستكشف بشكل شامل المخاطر في مشاريع الجسور المجهزة. علاوة على ذلك، فإنها أول دراسة تحقق تحديدًا من المخاطر في مشاريع بناء الجسور في سيراليون. من خلال تحديد وتصنيف عوامل المخاطر الحرجة، يسهم نموذج تقييم المخاطر الذي تم تطويره في تقييم المخاطر ويعزز عمليات اتخاذ القرار المستنيرة خلال مراحل التخطيط والتنفيذ لمثل هذه المشاريع.

English Abstract

In the current era of rapid infrastructure development in developing countries, the effective management of risks in prefabricated bridge projects poses a significant challenge. Prefabricated bridge initiatives in these regions encounter various complex challenges, necessitating meticulous risk assessment and management. This study presents a comprehensive exploration of the risk landscape surrounding prefabricated bridge projects in developing countries, with a particular focus on Sierra Leone as a case study. The primary aim of this research is to develop a fuzzy risk assessment model tailored to address the unique challenges and dynamics inherent in these regions. Through an exhaustive literature review and structured interviews with experts, a total of 29 risk factors associated with prefabricated bridge projects in developing countries were identified. These risk factors encompass a wide range of aspects, including but not limited to design risks, manufacturing risks, transportation risks, and construction risks. A total of 21 CRFs were obtained after the computation of their normalized scores. The top five CRFs are poor supply chain integration, inadequate supplier capacity, error in the installation of precast components, complex rectification, and rework, lack of experience of contractor in prefabrication, and poor information sharing between stakeholders, respectively. Subsequently, a questionnaire survey was conducted to gather the opinions of industrial practitioners, enabling the assessment of the probability and severity of these identified risk factors. Utilizing factor analysis (FA), the identified risk factors were further categorized into four critical factor groups (CRGs) for prefabricated bridge projects including execution risks, materials and logistics risks, stakeholders and suppliers' risks, and economic and financial risks. These CRGs serve as a framework for understanding the key areas of risk. Moreover, the application of fuzzy synthetic evaluation (FSE) revealed that all CRGs exhibited a critical level of risk. Additionally, the overall risk level (ORL) of prefabricated bridge projects, as determined by the FSE model, yielded an overall index of 3.674, indicating a high level of risk in prefabricated bridge projects in developing countries. This research holds a unique position as the first study to comprehensively explore risks in prefabricated bridge construction projects. Furthermore, it is the first study to specifically investigate risks in bridge construction projects in Sierra Leone. By identifying and categorizing the critical risk factors, the developed risk assessment model facilitates the evaluation of risks and assists in informed decision-making processes during the planning and implementation phases of such projects.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management
Committee Advisor: Mazher Naseer, Khwaja Mateen
Committee Members: Alshibani, Adel and Ghaithan, Ahmed Mansoor Hussein
Depositing User: FRANCIS SESAY (g202113010)
Date Deposited: 04 Jan 2024 07:53
Last Modified: 04 Jan 2024 07:53
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142728