COMMUNICATION MANAGEMENT AND CHALLENGES IN BUILDING CONSTRUCTION PROJECTS IN THE EASTERN PROVINCE, SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
PDF (COMMUNICATION MANAGEMENT AND CHALLENGES IN BUILDING CONSTRUCTION PROJECTS IN THE EASTERN PROVINCE, SAUDI ARABIA)
Thesis, Ahmed Abusameh - E-Print.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 29 May 2023. Download (1MB) |
Arabic Abstract
إن التواصل السليم يعتبر من أهم العوامل المحددة لنجاح التنفيذ والتسليم للمشاريع الانشائية. اغلب المشكلات الحاصلة اثناء عمليات التنفيذ هي مشكلات ناجمة عن سوء تواصل او سوء تفاهم بين أطراف المشروع. يهدف هذا البحث الى دراسة جودة التواصل بين مختلف الأطراف المسؤولة عن الانشاء في مشاريع بناء المباني في المنطقة الشرقية، المملكة العربية السعودية. مقاولي المباني في المملكة العربية السعودية يدخلون بشكل دوري في عمليات لتطوير بنية التواصل، ويعملون لتطوير ممارسات التواصل الداخلي، الأدوات المستخدمة في هذه الممارسات وتقليل عوائق عملية التواصل. عملية جمع البيانات لهذا البحث تمت عبر نموذج أسئلة، الذي تم توزيعه عبر البريد الإلكتروني او تم تعبئتها اثناء عمل مقابلات حية للمستهدفين اثناء جائحة كورونا. الأسئلة تم وضعها ضمن نطاق اجوبة ذات طابع عددي، مثل مقياس لكرت (نظام الـ٥ نقاط). قام الباحث باستخدام طريقتي جمع البيانات اليدوي اثناء المقابلة، او التعبئة من قبل المستهدفين وجمعها. المستهدفين كانوا جميعهم من المؤسسات البناء السعودية من الدرجة الأولى والثانية، جمع الباحث البيانات من مختلف طبقات العمل واختص المؤسسات المتخصصة في بناء المباني. المقاولين في المملكة عادة ما يميلون الى اتباع طرق تقليدية للتطوير مما يضفي القليل او لا يضفي ابدا على تطوير أدوات وممارسات التواصل ناهيك عن انه لا يقلل ابدا من عوائق عمليات التواصل. بغض النظر عن وجود نقاط الضعف في التواصل او لا، معرفتها وتحديدها في الوقت المناسب هو ضرورة لابد منها. التواصل الفعال هو مفتاح لنجاح المشاريع، انه يؤثر بشكل مباشر على جودة مخرجات الافراد داخل المؤسسات. بعد البحث قام الباحث بإيجاد ان اغلب المقاولين يفتقرون الى وجود نظام مركزي داخلي لإدارة التواصل الداخلي بين الأطراف، حيث انها تم تصنيفها كأكثر الأدوات تأثيرا واقلها وجودا، مما يؤثر بشكل مباشر على جميع العوامل الأخرى. عدم وجود هذا النظام المركزي يؤثر بشكل مباشر على الأشخاص ونوعية المعلومات وجودتها، كما تم إيجاد ان تعريف المصطلحات الخاصة بالتواصل وتوضيحها لجميع الأطراف كانت صاحبة اعلى تصنيف من حيث مستوى التأثير على جودة التواصل، كما ان اختيار الوسيط المناسب للتواصل تم تصنيفها ثانيا من حيث مستوى التأثير. سوء مهارات التواصل لدى الأشخاص، سوء نظام إدارة التقارير الراجعة وفروقات العمر بين الأشخاص كانت هي أكثر العوائق حدوثا. أخيرا، تم إيجاد ان أكثر العوائق تأثيرا على عملية التواصل هي سوء التخطيط، سوء او نقص تفاصيل المخططات التنفيذية وعملية تنقية المعلومات وتحريفها قبل نقلها.
English Abstract
Communication is a crucial factor for the successful execution and delivery of construction projects. Most of the time, the mistakes in this field are referred to as miscommunication-caused problems. The fundamental purpose of this research is to study the communication quality among the different parties responsible for constructing a building project. The required data were collected from building experts through face-to-face interviews at the beginning of the study and through a questionnaire survey during the COVID-19 pandemic. Data collection was conducted through the developed questionnaire, through structured interviews and email surveys. Questions in the questionnaire were created based on an ordinal measure, the Likert scale (5-point scale). The researcher has used both survey collection and interviews (whenever possible). Key informants were from the Saudi Arabian building construction companies in grades 1 and 2, the researcher acquired data from engineers on multiple levels in the operations and included those from building construction companies only. Building Contractors in Saudi Arabia engage periodically in communication improving practices, work to improve their internal communication practices and tools and reduce the barriers. Communication is vital, it directly affects the quality and the output of the people within the company. Contractors in Saudi Arabia tend to follow a conventional approach that includes small to no change to improve neither communication tools and practices or reduce the barriers. Whether this communication pain point is there, finding it and addressing it in time is necessary. The results showed that the contractors lacked – most of them – an internal communication system to organize their internal communication. It was ranked first in the lack of communication tools, directly affecting all factors. The lack of centralization of communication directly affects the people and the information. As the definition of the communication terms was ranked first in the impact level of the lack of communication process, the choice of proper media was ranked second. The poor negotiation skills, ineffective reporting system and age difference were ranked first as the most occurring communication barriers. However, the most impactful barriers that were ranked first are Poor planning, Poor or undetailed drawings, and Information filtering, where the information gets mutated from the source to the destination.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Management and Marketing Civil Engineering > Structural Engineering Engineering General |
Department: | College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management |
Committee Advisor: | Shash, Ali |
Committee Members: | Al-Hadidi, Laith and Alshibani, Adel |
Depositing User: | (AHMAD MAL ABUSAMHA (g201381210) |
Date Deposited: | 31 May 2022 07:14 |
Last Modified: | 31 May 2022 07:14 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142138 |