SIMULATION MODEL OF CONCRETE BATCHING PLANT FOR ASSESSMENT AND JOB SCHEDULING PURPOSES IN SAUDI ARABIA

SIMULATION MODEL OF CONCRETE BATCHING PLANT FOR ASSESSMENT AND JOB SCHEDULING PURPOSES IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Thesis Final Draft DV1.pdf
Restricted to Repository staff only until 29 May 2023.

Download (4MB)

Arabic Abstract

تلعب مصانع خلط الخرسانة الجاهزة دورا حيويا نحو نجاح صناعة البناء والتشييد. تحتوي مصانع الخرسانة الجاهزة على ما يلي كموارد رئيسية: الخلاطات والمضخات ومنشأة الإنتاج. يتم استلام الطلبات في منشأة الإنتاج بأنواع وكميات مختلفة، ويجب تسليم هذه الطلبات في الوقت المحدد للعملاء المعنيين وبالكميات المطلوبة. في هذا العمل، يتم النظر في حالة واقعية لمصنع خلط خرسانة الجاهزة. حيث يقع مصنع في المنطقة الشرقية ومن المفترض أن يخدم العملاء ضمن مسافة 50كم من موقعه الحالي. كان لدى المصنع المعني بعض أوجه القصور فيما يتعلق بتلبية متطلبات العملاء. استخدمنا برنامج محاكاة )(ANY LOGIC -PLEلمحاكاة أداء المصنع، وأشارت النتائج إلى أن أحد الموارد الرئيسية في المصنع قد تم استخدامه بشكل مفرط. على وجه الخصوص، مع استخدام أربع مضخات، بلغ معدل استخدام المضخات ، ٪95مما أعاق المصنع من القدرة على خدمة العملاء الآخرين. وبالتالي، تأثرت قدرة المحطة. للتغلب على هذه المشكلة، تمت إضافة مضخة إضافية. وتم محاكاة أداء المصنع مرة أخرى. وتشير النتائج إلى أن قدرة المحطة قد تحسنت مع الحفاظ على معدل استخدام جميع الموارد ضمن الحدود المقبولة. في الختام ، فإن توريد الخرسانة الجاهزة في المملكة العربية السعودية لديه مجال للتحسين. يظهر نموذج المحاكاة مستقبلا واعدًا في مساعدة صناعة الخرسانة الجاهزة على تحسين الفعالية في تخطيط وجدولة الخرسانة الجاهزة مما ينعكس على قطاع التشييد.

English Abstract

Ready Mix Concrete Batch plants play a vital role in the construction industry's success. Batch plants have the following as their primary resources: mixers, pumps, and the production facility. Orders are received at the production facility with various types and quantities, and these orders have to be delivered on time to the pertaining customers with the required quantities. In this work, a real case ready mix concrete batch plant is considered. The batch plant is located in the eastern province and it is supposed to serve customers within 50 km away from its current location. The investigated batch plant had some deficiencies regarding meeting customer requirements. We used Any logic (PLE) to simulate the batch plant performance, and the results indicated that one of the main resources of the batch plant is over-utilized. In particular, with four pumps being used, the pumps utilization rate was 95%, which hindered the plant from being able to serve other customers. And hence, the plant capacity was impacted. To overcome this issue, an additional pump was added. And the plant performance was simulated again. The results indicate that the batch plant capacity has improved while maintaining all resource utilization rates within acceptable limits.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Systems
Management and Marketing
Architectural
Construction
Civil Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Construction Engineering and Management
Committee Advisor: Tuffaha, Firas
Committee Members: Tuffaha, Firas and Hadidi, Laith and Alshaibani, Adel
Depositing User: MUSTAFA ALNAJJAR (g201702350)
Date Deposited: 30 May 2022 05:51
Last Modified: 30 May 2022 05:51
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142126