FUZZY BASED MODELING FOR BIDDING DECISIONS AND MARKUP SIZE IN SAUDI ARABIA’S CONSTRUCTION INDUSTRY

FUZZY BASED MODELING FOR BIDDING DECISIONS AND MARKUP SIZE IN SAUDI ARABIA’S CONSTRUCTION INDUSTRY. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
final copy + green cover + dean.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 April 2022.

Download (2MB)

Arabic Abstract

ركزت الدراسات السابقة على إيجاد العوامل المؤثرة على قرار المقاولين في الدخول في المناقصات وتحديد هامش الربح بدون االعتماد على اهمية كل عامل او عمق خبرة اصحاب القرار. تركز هذه الدراسة على انشاء اداة محاكاة تمكن صناع القرار من تحديد تاثير كل عامل على قرار الدخول في المناقصة وتحديد هامش الربح للحصول على مشروع ناجح. في الجزء األول من النموذج، يتم تصنيف المشاركين في الدراسة حسب خبرتهم في مشاريع البناء، خبرتهم في تقدير التكلفة، ودرجتهم العلمية. يتم هذا لتحديد وزن محدد لكل مشارك في الدراسة حتى نحصل على نتائج افضل. في الجزء الثاني من النموذج، يتم ايجاد وزن لكل عامل مؤثر تبعا لتقدير 31 خبير شارك في الدراسة بعد تصنيفهم. وفي الجزء األخير يقوم النموذج بجمع كل هذه البيانات وتصبح جاهزة ألصحاب القرار حتى يتمكنوا من ادخال معطياتهم الخاصة بالمشروع القادم والحصوول على نسبة تقديرية لهامش الربح الذي يمكن الدخول فيه. أشارت النتائج إلى أن النموذج المطور قادر على توقع هامش الربح بدقة في أغلب الحاالت ويمكن االعتماد عليه. في مرحلة التحقق ، تمت مقارنة هامش الربح الفعلي لمشروعين على أرض الواقع بواسطة النموذج. نجح النموذج في تقدير هامش الربح بدقة تزيد عن 95 ٪لجميع المشاريع. هذا وقد تم إنشاء تطبيق على الحاسب اآللي يوظف نموذج تقدير هامش الربح لتسهيل استخدامه.

English Abstract

Previous studies mainly focused on finding factors affecting project markup and the decision to bid or not, without considering experts’ weights and critical factors as input variables for forecasting. This study develops a three-step Mamdani-type of Fuzzy inference system that can give an accurate decision for contractors to bid or not, and at what markup percentage they should be bidding to realize profit. The first model develops a weight for each expert according to his experience. The second one develops a weight for each factor according to 31 respondents working in the kingdom construction industry that contributed in this study. The third model will gather all previous information as an input and is ready for contractors to enter their input and get the probability of bidding and the predicted markup size according to each project characteristics. The model is validated for two real projects in Saudi Arabia and founded to be reliable in assessing contractors bidding decisions. It is validated by sensitivity analysis and consistency test and found robust. Future research can optimize this model by incorporating other competitors’ bids and enhance the prediction to guarantee the lowest price with reasonable profit.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Civil Engineering
Civil Engineering > Structural Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Construction Engineering and Management
Committee Advisor: Islam, Mohammad
Committee Members: Hadidi, Laith and Alshibani, Adel and Awsan, Mohammed and Ghaithan, Ahmed
Depositing User: IBRAHIM ZAKOT (g201472480)
Date Deposited: 17 Feb 2022 11:54
Last Modified: 17 Feb 2022 11:54
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142060