Uncertainty Analysis of Direct Arrival Picks: Applications in Eastern Saudi Arabia

Uncertainty Analysis of Direct Arrival Picks: Applications in Eastern Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
MS_Thesis_Hashim_Almusawi_Final_Report_EPRINT.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 15 April 2022.

Download (4MB)

Arabic Abstract

عنوان الرسالة: تحليل عدم اليقين في أوقات الوصول المباشرة المنتقاة: تطبيقات في شرق المملكة العربية يعد تحليل الأخطاء جزءًا أساسيًا من أي تجربة علمية. لذلك، تم تطوير العديد من التقنيات لتحديد أوجه عدم اليقين. وإن الغرض من هذه الدراسة هو توضيح كيفية حساب عدم اليقين في انتقاء أوقات الوصول الأولى واستخدام معادلات تراكم الخطأ لتقدير الأخطاء في السرعات المحسوبة من هذه الإنتقاءات. وتقدم هذه الدراسة أيضًا تطبيقات للحسابات الكمية للأخطاء في انتقاء أوقات الوصول المباشرة والأبعاد لبيانات اصطناعية ومجموعتين من البيانات الحقيقية التي تم الحصول عليها من خلال مسح أجزاء من المنطقة الشرقية في المملكة العربية السعودية. في الحالة الأولى، تم تطبيق الطريقة على بيانات مسح زلزالي انكساري ضحل وعالي الدقة والتي يعتبر فيها الوقت فقط متغيرًا مستقلاً. وأعلى نسبة خطأ نسبي للسرعة تم الحصول عليها في هذه الحالة 20٪ تقريباً. أما في الحالة الأخرى، يتم تنفيذ الطريقة على بيانات زلزالية انكسارية لمنطقة ضحلة بحيث يكون كل من الوقت والإزاحة متغيرين مستقلين. وفي النهاية، كانت أعلى نسبة خطأ نسبي للسرعة لهذه الحالة هي حوالي 14٪.

English Abstract

Error analysis is an essential part of any scientific experiment. Therefore, numerous techniques have been developed to determine uncertainties. The purpose of this study is to show how to quantify uncertainties in direct arrival picks and utilize error propagation analysis to estimate uncertainties in velocities calculated from these picks. This study also provides applications of quantitative determination of uncertainties in direct arrival picks and offsets on synthetic as well as two real seismic data sets from the eastern province of Saudi Arabia. In one case study, the method is applied to a high-resolution shallow seismic refraction survey data in which only time is considered as an independent variable. The highest relative uncertainty percentage of velocity in this case is around 20%. In the other case study, the technique is performed to a conventional seismic refraction data where both time and offset are independent variables. The highest relative uncertainty percentage of velocity is about 14%.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Earth Sciences
Committee Advisor: Al-shuhail, Abdullatif
Committee Members: Al-shuhail, Abdullatif and Mahmoud, Sherif and Soupios, Pentelis
Depositing User: HASHIM AL MUSAWI (g201159270)
Date Deposited: 27 Apr 2021 19:57
Last Modified: 27 Apr 2021 19:57
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141856