IMPROVING HYDROCARBON SATURATION ASSESSMENT IN LOW RESISTIVITY BEDS USING HIGH-RESOLUTION IMAGE LOGS AND CORE MEASUREMENTS

IMPROVING HYDROCARBON SATURATION ASSESSMENT IN LOW RESISTIVITY BEDS USING HIGH-RESOLUTION IMAGE LOGS AND CORE MEASUREMENTS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Ali Alqunais KFUPM MS Thesis Report Final.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only until 13 December 2021.

Download (4MB)

Arabic Abstract

توجد تحديات كبيرة في المتكونات ذات المقاومة الكهربائية المنخفضة عند تقييم مخزون الهيدروكربون في المتكونات المعقدة في كل من الصخور الكربونية والرملية. وعلى الرغم من احتوائها على الهيدروكربونات، إلا أنه يمكن التغاضي بسهولة عن الطبقات منخفضة المقاومة الكهربائية بسبب قياسات المقاومة المنخفضة وبالتالي زيادة تقدير تشبعها بالمياه. ونتيجة لذلك، يتم التقليل من قيمة مخزون الهيدروكربون في المكمن. وقد تم دراسة العديد من أسباب هذه الظاهرة في الأبحاث السابقة بما في ذلك طبقات الطفلة الرفيعة في الصخورالرملية، ووجود المعادن الموصلة للكهرباء، والصخور ذات المسامية الصغيرة. في الصخور الرملية، يعتبر التصفيح الرملي المتداخل سبباً شائعاً لظاهرة المتكونات ذات المقاومة الكهربائية المنخفضة مما يؤدي إلى تقليل المقاومة المقاسة بسبب وجود الطبقات الرفيعة الموصلة للكهرباء. ويرجع ذلك أساسا إلى عدم دقة المقاومة الرأسية لأدوات المقاومة التقليدية مقارنة بسماكة الطبقة. إن تفسير السجلات التقليدية في مثل هذه الحالة يبالغ في تقدير تشبع الماء حيث تظهر نتائج الاختبارات في كثير من الحالات إنتاج الهيدروكربون فقط في هذه المناطق. تم تأسيس برنامج عملي متقدم في هذه الدراسة الذي يربط المستوى المنخفض للمقاومة الكهربائية مع سجلات عالية الدقة للكشف عن الخصائص المهملة للمناطق منخفضة المقاومة وتعزيز دقة حساب تشبع الهيدروكربونات. تم فحص دراسة حالة بتطبيق برنامج العمل المقدم. وقد تم بدقة التنبؤ بالرمال الحاملة للهيدروكربون في طبقات رقيقة للغاية يصل سمكها إلى 0.24 بوصة باستخدام سجلات تصوير كهربائية عالية الدقة للبئر. وقد أدى ذلك إلى تحسين حسابات خواص الصخور في طبقات ذي مقاومة منخفضة بزيادة قدرها 65 ٪ من صافي الهيدروكربون، و8 ٪ أعلى كمتوسط المسامية، و27 ٪ أقل كمتوسط تشبع الماء. نتيجة لذلك، أدى التعرف على منطقة المقاومة المنخفضة التي تم تجاوزها ومعالجتها إلى تقييم دقيق لمخزون الهيدروكربون.

English Abstract

Low Resistivity Pay (LRP) has been a challenge when evaluating hydrocarbon potential in complex formations in both carbonate and clastic environments. Although they contain hydrocarbon, Low Resistivity Pay zones can be easily overlooked due to the low resistivity measurements and therefore high water saturation estimate. As a result, the hydrocarbon in place is underestimated. Many causes of LRP phenomena have been reported in the literature including shaly sand laminations, presence of conductive minerals, and micro-porosity systems. In clastic formations, the shaly sand lamination is a common cause of LRP resulting in reducing the measured resistivity due to the conductive lamination. This is mainly due to the lack of vertical resolution of the conventional resistivity tools compared to the lamination thickness. Conventional logs interpretation in such case overestimates the water saturation where the results of formation or well testing show hydrocarbon production with free formation water. An advance workflow is established integrating the low with high resolution logs to reveal the overlooked features of LRP zones and enhance the accuracy of hydrocarbon saturation computation. A case study was examined using this workflow. The hydrocarbon-bearing sands were accurately predicted in a very thin laminated formation down to 0.24 inch thickness from high resolution borehole electrical image. This has improved the petrophysical calculations in this low pay formation with 65% more of net pay, 8% higher average porosity, 27% less average water saturation. As a result, the by-passed low pay zone was recognized leading to accurate reserves assessment.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Engineering
Earth Sciences
Petroleum
Petroleum > Petroleum Reserves and Economics
Petroleum > Reservoir Characterization
Petroleum > Well Logging
Petroleum > Reservoir Modelling and Simulation
Petroleum > Rock and Fluid Properties
Department: College of Petroleum Engineering and Geosciences > Petroleum Engineering
Committee Advisor: Mahmud, Mohamed A.
Committee Members: Al-Yousef, Hasan Y. and Elkatatny, Salaheldin M. and Okasha, Taha M.
Depositing User: ALI ESSA ALQUNAIS (g201301530)
Date Deposited: 13 Dec 2020 11:43
Last Modified: 13 Dec 2020 11:43
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141758