FREE VIBRATION ANALYSIS OF A SMART COMPOSITE UAV WING COVERED WITH PHOTOVOLTAIC CELLS

FREE VIBRATION ANALYSIS OF A SMART COMPOSITE UAV WING COVERED WITH PHOTOVOLTAIC CELLS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF (MSc Thesis)
STAMPED=MS_Thesis_OLORUNLANA_Final Revision-signed (1) (1).pdf
Restricted to Repository staff only until 3 June 2021.

Download (3MB)

Arabic Abstract

الاسم الكامل: أولورونلانا محي الدين أديبول عنوان الرسالة: تحليل اهتزازي مجاني لجناح الطائرات بدون طيار الذكية المغطى بالخلايا الضوئية التخصص: هندسة طيران تاريخ الدرجة العلمية: مارس 2020 .تأثير طويل من التعب الصوتي وتجنب فشل الرنين من أي محددة هيكل وهذا يمكن استخدامها لتحديد حالة متطرفة من الجناح الثني وكذلك مشروط أمر حيوي في مجال التصميم الهندسي مما يتيح التنبؤ باستجابتها الديناميكية ، والخصائص الهوائية ، والأداء والكيميائية. أهمية تقييم المعلمات مشروط لجناح الطائرات الخفيفة مثل التردد الطبيعي ، والأشكال الوضع والتخميد القانوني والإنقاذ والسيطرة على الحوادث ومراقبة عوامات السونار ومراقبة الملوثات البيولوجية والنووية القدرات الدفاعية جعل التقدم التكنولوجي للطائرات بدون طيار ضرور ًيا لكبح التهديدات مثل مراقبة الاستيراد غيرفي صناعة الطيران بسبب اتجاه السوق والتغيرات المجتمعية والتقدم التكنولوجي. كذلك ، فإن الاتجاه الأخير لتعزيز تحظى المواد المركبة المتقدمة بتركيز بحثي مرحب به من الباحثين من مختلف مجالات الدراسة ، ما حدث مؤخ ًرا لتحقيق أقصى قدر من الحصول على المعلومات مع استخدام الحد الأدنى من التكلفة والوقت ) (ANOVAالتباين الطائرات بدون طيار الذكية. تم استخدام تقييم إحصائي مثل تصميم التجارب الكاملة للعوامل أو النظر في تحليل إجراء دراسة حدية لمراقبة تأثير تباين السماكة ، تباين الخاصية وتغير تسلسل الركود على الوضع الذبذبي لجناح كانت النتائج التي تم الحصول عليها مرتبطة .٪ 98.2علاوة على ذلك ، تم ). COMSOLأي( من الأداة الرقمية لجناح الطائرات بدون طيار الذكية المغطاة بخلايا الطاقة الضوئية ولتعزيز النتيجة التي تم الحصول عليها بالنتيجة استخدم البحث الذي تم تقديمه مقاربة حكيمة للطبقة مستخلصة من صياغة كاريرا الموحدة لتقييم الوضع الذبذبيxviii وبرنامج MINITABوعدد التجارب. تم تحليل النتائج التي تم الحصول عليها ورسمها باستخدام حزمة برامج .تحليل البيانات الأصلية ورسوم بيانية

English Abstract

Full Name : [OLORUNLANA Muhydeen Adebowale] Thesis Title : [Free Vibration Analysis of a Smart Composite UAV Wing Covered with Photovoltaic Cells] Major Field : [Aerospace Engineering] Date of Degree : [March 2020] The present study evaluates the analytical free vibrational analysis of SMART medium altitude long-endurance (MALE) unmanned aerial vehicle (UAV) and made comparison with related cases in published literature. The advanced composite materials have welcome research concentration from researchers of different field of study, the recent happening in the aviation industry due to market trend, societal changes and technological advancements. Also, the recent trend of boosting defence capabilities has made UAV technological advancement essential to curb menaces such as illegal import surveillance, Rescue, incident control, monitoring sonar buoys and monitoring of biological, nuclear and chemical contaminant. The importance of evaluating the modal parameters of a light aircraft wing such as natural frequency, mode shapes and modal damping is vital in the area of engineering design enabling the prediction of its dynamic response, aeroelastic properties, acoustic performance and avoiding resonance failure of any specific structure and this can be used to determine an extreme case of wing flexure as well as the protracted effect of fatigue. The presented research work employed a layer-wise approach deduced from Carrera Unified Formulation to evaluate the vibrational mode of smart UAV wing covered with a photovoltaic cell and further corroborate the result obtained with the result from the numerical tool (i.e COMSOL). The results obtained was 98.2% correlated. Further, a the parametric study was conducted to observe the effect of thickness variation, property variation and slacking sequences variation on the vibrational mode of the smart UAV wing. A statistical evaluation such as the designing full factorial experiments or considering the analysis of variance (ANOVA) was employed to maximize information gain while using minimum cost, time and number of experiments. The result obtained was analyzed and plot using MINITAB software package and Origin Data Analysis and Graphing Software.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Aerospace
Mechanical
Department: College of Engineering and Physics > Aerospace Engineering
Committee Advisor: Wael, Abdelrahman G
Committee Members: Khulief, Yehia A and Ayman, Abdallah M
Depositing User: MUHYDEEN OLORUNLANA (g201705390)
Date Deposited: 04 Jun 2020 11:04
Last Modified: 04 Jun 2020 11:04
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141596