Safety Evaluation of Increased Speed Limit in Saudi Arabia

Safety Evaluation of Increased Speed Limit in Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF (thesis)
Final Thesis Report 08 05 2020.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 8 May 2021.

Download (2MB)

Arabic Abstract

تم رفع الحد الأقصى للسرعة على طريق )الرياض الدمام( وطريق )الرياض القصيم( من - - 120 إلى 140 كم / ساعة في جزء من الطريقان لسيارات الركاب في 3 مارس 2018 و 18 فبراير 2018 على التوالي. يهدف هذا البحث إلى تقييم أثر زيادة حد السرعة على الطرق المذكورة. تم جمع البيانات من وزارة النقل لمدة تبلغ حوالي ثلاث سنين. وتم استخدام منهجيتين لمقارنة الحوادث المرورية قبل وبعد زيادة السرعة القصوى ، البسيطة ) Naïve Bayes ( ومجموعات مع معدل الحوادث مرة اخري. اجري اختبار توزيع البيانات ووجد انها تتبع للتوزيع الطبيعي . تم استخدام اختبار t لدراسة الاختلافات بين الفتره قبل وبعد. وجدت الدراسة أنه لا يوجد فرق كبير في المتوسط الشهري للحوادث بعد زيادة الحد الأقصى للسرعة في الطرق السريعة المدروسة في كل من حوادث الاصابات والوفيات وإجمالي الحوادث. أي أن حد السرعة الجديد لم يؤثر سلبًا على السلامة في الطرق. فيما يتعلق بأنواع الحوادث ، وجدت الدراسة أنه لا يوجد اختلاف كبير في حوادث الانقلاب والخروج من الطريق في طريق الرياض الدمام بينما كان هناك انخفاض كبير في حوادث الاصطدام من الخلف، في الطريق الرياض الي القصيم، كان هناك انخفاض كبير في حوادث الانقلاب بينما لم يكن هناك فرق كبير في أنواع التصادم الأخرى. أيضا ، وجدت الدراسة ايضا أن السرعه الجديده أدت إلى انخفاض كبير في فارق السرعات بين السيارات في كل من الطرق السريعة المدروسة

English Abstract

The speed limit on (Riyadh-Dammam Freeway) and (Riyadh- Qassim Freeway) was increased from 120 to 140 km/h at specific segments after and before the beginning and ending stations for passenger cars on March 3, 2018, and February 18, 2018, respectively. This research aims to evaluate the safety implication of the new speed limit on the mentioned freeways. Data were collected from the Ministry of Transport for almost three years. Two methodologies were performed, Simple before/after (Naïve Bayes) with crash frequency and crash rate, then Before/after with comparison group (CG). Data distribution was found normal; student t-test was used to examine the significant differences. The study found that there was no significant difference in the monthly average crashes after increasing the speed limit in the studied freeways (R-D and R-Q) in both F+I and total crashes. i.e., the new speed limit doesn’t affect road safety negatively. Regarding crash types, the study found that there is no significant difference in the Rollover and Run-off-road crashes in the R-D freeway while there was a significant reduction in the Rear-end crashes (p=0.002 <0.05). However, in the R-Q freeway, there was a significant reduction in the rollover (p=0.006 <0.05) while there was no significant difference in the other crash types. Also, the study found that the new speed limit led to a significant reduction in the speed variation in both studied freeways.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Al-Sghan, Ibrahim
Committee Members: Al-Ahmadi, Hassan and Assi, Khaled
Depositing User: MONEIM MASSAR (g201705990)
Date Deposited: 10 May 2020 12:44
Last Modified: 10 May 2020 12:44
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141520