Analysis of Water/Oil Ratio in Complex Carbonate Reservoirs under Water-Flood

Analysis of Water/Oil Ratio in Complex Carbonate Reservoirs under Water-Flood. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

Full text not available from this repository.

Arabic Abstract

إن معرفة مصدر المياه الزائدة المنتجة من آبار النفط في المكامن الكربونية المعقدة المعرضة لغمر الماء يساعد المهندسين على تحسين خطط التنمية وتحسين تصميم الإجراءات التصحيحية لتحسين إدارة المياه. على الرغم من أن إنتاج مياه آبار النفط قد تمت دراسته على نطاق واسع، وبالتالي تم إدخال تقنيات مختلفة، فإن القليل منها فقط قد تناول مصدر المياه المنتجة. كان تشان (1995) من أوائل من طوروا مخططات تشخيصية لتحليل نسبة الماء إلى الزيت. على سبيل المثال، يمكن أن تشير المخططات التشخيصية (اللوغاريتمات المزدوجة لـنسبة الماء الى الزيت ومشتقاتها الزمنية مقابل الوقت) إلى ما إذا كانت المياه المنتجة تأتي من خلال قنوات توصيل المياه أو من نفاذية الصخور. ومع ذلك، تم الحصول على هذه النتائج من محاكاة تصورية للنفط الأسود والتي ينبغي التحقق من صحتها عن طريق البيانات الميدانية المتنوعة. في هذا البحث، تم فحص مخططات تشان التشخيصية باستخدام مجموعة من البيانات الميدانية المتنوعة التي تشمل النفاذية، وسجلات الإنتاج وتحليل الضغط العابر من العديد من الآبار الرأسية والأفقية مع عمليات استكمال مختلفة. هذه الدراسة أثبتت فاعلية المخططات التشخيصية. علاوة على ذلك، أثبتت الدراسة أنه يمكن الحصول على فائدة أكبر من استخدام المخططات التشخيصية لتحديد مصدر المياه من خلال دمج البيانات الميدانية الأخرى في التحليل مثل بيانات الصخور وسجلات الإنتاج وتحليل الضغط العابر. كشفت الأمثلة المتنوعة المقدمة في هذه الدراسة أن خصائص المكمن القريب من البئر تلعب دورًا رئيسيًا في تشكيل المخططات التشخيصية بدلاً من شكل البئر أكان رأسيا أم أفقيا. تقترح الدراسة، من أجل تحليل أكثر دقة، استخدام بيانات الإنتاج بمعدل انتاج إجمالي ثابت. كما بينت الدراسة أنه يمكن استخدام المشتق الثاني من نسبة الماء الى الزيت لتحديد تقعر منحنى نسبة الماء الى الزيت أو ميل منحنى المشتقة الأولى من نسبة الماء الى الزيت

English Abstract

Knowing the source of excessive produced water from oil wells in complex carbonate reservoirs under water-flooding sheds light for engineers to optimize development plans and better design remedial actions for enhanced water management. Although oil-well water production has been studied extensively, and hence different techniques have been introduced, only a few have addressed the source of produced water. Chan (1995) was among first to develop diagnostic plots to analyze the water-oil ratio (WOR). Chan plots (double-logarithms of WOR & its time derivative WOR’ vs. time) can, for example, indicate whether produced water comes through water coning or water channeling. Yet, these plots were obtained from conceptualized black-oil simulations which should be validated by more diverse field data. In this research, WOR diagnostic plots were scrutinized using a suite of diverse field data that include permeability, production logs (PLT) and pressure transient analysis (PTA) from many vertical and horizontal wells with different completions. This study confirmed the potential of WOR & WOR’ to differentiate between water coning and channeling. Moreover, it demonstrated that more benefit of using WOR plots to diagnose water source can be gained through incorporating other field data into the analysis such as core data, PLT, and PTA. The diverse examples presented in this study revealed that near-well reservoir characteristics play a major role in shaping WOR & WOR’ plots rather than the well trajectory being whether vertical or horizontal. This study suggests that, for a more accurate WOR analysis, production data at constant total liquid rate should be used. Moreover, this study found that the second derivative of WOR may be utilized to identify the concavity of the WOR curve or the slope of the WOR’ curve.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Math
Petroleum
Petroleum > Reservoir Engineering and Management
Petroleum > Well Performance and Optimization
Petroleum > Reservoir Characterization
Petroleum > Rock and Fluid Properties
Divisions: College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Committee Advisor: Al-Shehri, Dhafer
Committee Members: Mahmoud, Mohamed and Elkatatny, Salaheldin and Gajbhiye, Rahul
Depositing User: SHABAB ALOTAIBI (g201306430)
Date Deposited: 02 Jan 2020 14:09
Last Modified: 02 Jan 2020 14:09
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141411