Rock Physics Modeling and Inversion in Glacial Ordovician Reservoirs

Rock Physics Modeling and Inversion in Glacial Ordovician Reservoirs. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (M.S. Thesis)
Thesis Report.pdf - Accepted Version

Download (8MB) | Preview

Arabic Abstract

يهدف هذا البحث إلى دراسة استخدام البيانات السيزمية مباشرة لوصف سوائل المكمن من خلال تطبيق فيزياء الصخور واختلاف مدى الطاقة بالنسبة إلى البعد على الخصائص المقدرة من البيانات السيزمية. ينقسم هذا البحث إلى جزئين. الجزء الأول هو استخدام سجلات قطع الآبار لنمذجة فيزياء الصخور للحصول على دراسة جدوى ومنطقة الربح المرغوبة من خلال استبدال السوائل بالغاز داخل المكمن بعد ذلك يتم إنشاء تحليل الانعكاس للتنبؤ بالخصائص مثل المسامية ومناطق التشبع بالغاز. الجزء الثاني هو افتراض أن ليس لدينا آبار في الكتلة السيزيمة ولكن تم التخطيط لحفرها في المستقبل ونود أن نعرف ما إذا كان المكمن مسامياً ومشبعاً بالغاز. يتم اصطناع بيانات سيزمية لتماثل مدى طاقة البيانات السيزمية في المكان المرغوب عن طريق التحليل الأمامي لسرعة الموجات الأولية والكثافة. بعد ذلك يتم إنشاء تحليل الانعكاس على البيانات السيزمية المصطنعة. يتم التنبؤ بالخصائص من خلال تطبيق فيزياء الصخور على أقرب بئر للمنطقة السيزمية على بعد 60 كم للحصول على دراسة جدوى ومنطقة الربح المرغوبة. بعد ذلك يتم مقارنة نتائج تحليلي الانعكاس مع بعضهما وأيضاً يتم مقارنة نتائج دراسة الخصائص المقدرة مع نتائج البئر الفعلية. تهدف هذه الطريقة إلى المساعدة في وصف السوائل في المكامن في القنوات الاودوفيشية في المملكة العربية السعودية بسبب وجود صعوبات في وصف السوائل في هذه المكامن ويعود السبب في ذلك إلى عدم تمكن الجيوفيزيائيون من تحليل الانعكاس لقلة الآبار المحفورة في هذه المناطق السيزمية بالإضافة إلى قلة الجودة في البيانات السيزمية.

English Abstract

This research aims to investigate the use of post-stack seismic data directly to characterize reservoir fluids by applying rock physics and AVO analysis on the estimated parameters from seismic data. This research falls into two parts. The first part is using the well logs cross plots for rock physics modeling to get the feasibility study and pay zone through gas fluid substitution utilizing Gassmann’s fluid substitution equation. Then, inversion analysis is generated to predict properties such as porosity and gas saturation zones. The second part is to assume there are no drilled wells in the seismic block and the wells there are future planned wells and we would like to know if the reservoir is porous and gas saturated. A synthetic seismogram is created to match the seismic response at the location of interest by forward modeling of P-wave interval velocity and density. Inversion analysis is run on the synthetic wells. Property prediction is done by a feasibility study and pay zone calculation by rock physics modeling of the nearest well to our seismic block, which is about 60 km away from the block. Predicted properties from the two inversion results are then compared with each other. Also, the results of the estimated parameters studies are validated with the actual well results. This new approach aims in helping to characterize fluids in the Ordovician reservoir channels in Saudi Arabia as a main challenge in targeting these reservoirs is not being able to characterize the reservoir fluid type. This is mainly because geophysicists are not able to do pre-stack inversion because of the lack of well control in these blocks and the poor quality of the pre-stack gathers.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Earth Sciences
Petroleum > Reservoir Characterization
Petroleum > Rock and Fluid Properties
Divisions: College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor: Al-Shuhail, Abdullatif
Committee Members: Al-Ramadan, Khalid and Al-Dossary, Saleh
Depositing User: AHMED AL-DAWOOD (g201554250)
Date Deposited: 25 Dec 2019 11:38
Last Modified: 25 Dec 2019 11:38
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141361