CALIBRATION AND VALIDATION OF PARAMICS MICROSCOPIC SIMULATION MODEL FOR LOCAL TRAFFIC CONDITION IN SAUDI ARABIA

CALIBRATION AND VALIDATION OF PARAMICS MICROSCOPIC SIMULATION MODEL FOR LOCAL TRAFFIC CONDITION IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
MS_Thesis_Imran_Reza_CE_October_2013.pdf

Download (5MB) | Preview

Arabic Abstract

أدى النمو غير المستقر في نظام النقل المعتمد على المركبات في المملكة العربية السعودية الى ازدحام الحركة المرورية في المدن بشكل ملحوظ وقد برزت هذه المشكلة باعتبارها مشكلة محتملة في جميع المدن الحضرية الكبيرة في السنوات الاخيرة. لذلك فإن الفهم الصحيح لسلوك الحركة المرورية في هذه المنطقة من اجل تحسين عمل اشارات المرور و ادارة السفر امر لا مفر منه. ان نماذج المحاكاة المجهرية هي عبارة عن اداة معروفة و فعالة لتحليل مشاكل النقل بتكلفة قليلة. وقد ادت التطورات الاخيرة في تكنولوجيا الكمبيوتر الى زيادة دقة نماذج المحاكاة التي هي أقل تكلفة و أسرع في التنفيذ و الاختبار الميداني. ان اختبار تصاميم الطرق وأنظمة مراقبة حركة المرور، تحليل نظم النقل الذكية، وتقييم خطط إدارة المرور ومعايرة أنظمة التحكم التكيفية هي التطبيقات الهامة من نماذج المحاكاة المجهرية. و على الرغم من ان هذه النماذج مهمة لحل مشكلة الازدحام, الا انه لا بد من معايرتها و التحقق من صحتها قبل استخدامها لتقديم نتائج واقعية. الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو معايرة و التأكد من صحة نموذج المحاكاة المجهري (PARAMICS ) لظروف حركة المرور في بعض الطرق الشريانية المختارة في مدينة الخبر بالمملكة العربية السعودية. ان نموذج (PARAMICS ) هو عبارة عن نموذج محاكاة الحركة المرورية و يغطي حركة المرور على الشوارع و الطرق السريعة في المناطق الحضرية.. أظهرت النتائج المعتمدة على القيم المعدلة لبعض المتغيرات المختارة نتائج مرضية عند مقارنتها مع المشاهدات الميدانية. و قد تم التحقق من صحة النموذج على شبكة مختلفة في مدينة الخبر باستخدام مجموعة بيانات مختلفة. وقد كانت نتائج التحقق من صحة النموذج الذي تمت معايرته مرضية .

English Abstract

The unstable growth of mostly car based transportation system of Saudi Arabia has led to noticeable urban traffic congestion which has emerged as a potential problem in all large metropolitan cities in recent years. Therefore, proper understanding of the unique traffic behavior in this region in order to improve traffic signal operation and proper travel management is inevitable. Simulation modeling is an increasingly popular and effective tool for analyzing transportation problems with the least cost. Recent advancements in computer technology have led to the development of high fidelity microscopic simulation models which is safer, less expensive and faster than field implementation and testing. Testing road designs and traffic control systems, analysis of intelligent transportation systems, evaluating traffic management schemes and calibrating adaptive control systems are important applications of microscopic models. Whilst the models are useful to the profession, they must be calibrated and validated before they can be used to provide realistic results. The main objective of this study is to calibrate and validate the microscopic traffic simulation model PARAMICS to the traffic conditions in some selected urban arterials in the city of Al-Khobar, Saudi Arabia. PARAMICS is one of the few comprehensive microscopic traffic simulators covering a wide range of traffic situations including traffic and transit on urban roads and motorways. To achieve this main objective several default values of the parameters such as driver familiarity, aggressiveness, mean target headway and mean reaction time were modified to mimic the field conditions. An important step of model calibration was to develop an Origin-Destination (OD) matrix that represents the turning volume count at the intersections. The results with modified values of selected parameters showed satisfactory results between the models simulated Measure of Effectiveness (MOE's) and the field observed MOE's. In order to use the calibrated model regionally, the model was validated on a different network chosen in Al Khobar city using a different data set. The result in validating the calibrated model was successful in terms of pre-set target criteria within an acceptable range. Later, using TRANSYT-7F and SYNCHRO signal plans of the new network were optimized and used in PARAMICS for further analysis.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: AL RATROUT, NEDAL TAISIR
Committee Members: Al Ofi, Khalaf and Rahman, Syed Masiur
Depositing User: REZA IMRAN (g201003280)
Date Deposited: 26 Aug 2015 05:38
Last Modified: 01 Nov 2019 15:40
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139030