The Effect of Local Schools Traffic on Congestion of Urban Network

The Effect of Local Schools Traffic on Congestion of Urban Network. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
Khaled_Assi-_The_Effect_of_Local_Schools_Traffic_on_Congestion_of_Urban_Network.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

تقسم المدارس في المملكة الى ثلاثة مستويات و هي المدارس الابتدائية, المدارس المتوسطة و المدارس الثانوية. يعتقد ان معظم هذه المدارس التي بنيت من عدة سنوات تم بناؤها على افتراض ان غالبية طلابها سوف يعتمدون على المشي كوسيلة للتنقل من و الى المدرسة لأن معظم هذه المدارس لم تزود بمناطق نزول و ركوب الطلاب. هذا البحث يهدف الى دراسة خصائص الرحلات الى لمدارس البنين الحكومية في منطقة الظهران و الخبر واقتراح الحلول الممكنة للتخفيف من تأثيرها السلبي على شبكة الطرق. لقد وجد ان افضل المتغيرات التي يمكن استخدامها للتنبؤ بعدد السيارات المتوقفة و المجذوبة الى المدرسة هي عدد الطلاب و عدد الموظفين. تظهر نتائج تحليل الاستبيانات ان 60% من العدد الكلي للطلاب يعانون من الازدحام حول المدارس و لكن لا يزال 50% منهم يأتون الى المدارس بالمركبات. بالاضافة الى ذلك, 60% من عدد الطلاب الكلي مستعدون لاستخدام و سائل النقل العام بحيث 33% من عدد الطلاب الكلي مستعدون لاستخدام و سائل النقل العام اذا كانت من دون مقابل و 27% من عدد الطلاب الكلي على استعداد لدفع بما متوسطه 50 ريال سعودي كحد اعلى مقابل هذه الخدمة.

English Abstract

Schools in Saudi Arabia are of three levels: elementary, intermediary and secondary schools. It is thought that most of these schools built several years ago are based on the assumption that majority of its students will be walking to and from the schools since most of these schools were not provided with drop-off/pick-up areas. This research aimed to study the characteristics of trips attracted to local public boys’ schools and suggest possible remedies to mitigate their adverse effect on the road network. It was found that the best variables which can be used to predict the number of attracted and parked vehicles are the number of students and number of employees. From the questionnaire analysis, it is obvious that 60% of overall students are suffering from congestion around schools but still 50% of them are coming to schools by passenger cars. Also, more than 60% of the students are ready to use the public transportation. With 33% of overall students ready to use the public transportation if it is free, 27% can pay an average of 50 SR.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: ratrout, Nedal
Committee Members: Al-Senan, Shukri and Al-Ofi, Khalaf
Depositing User: KHALED ASSI (g201107350)
Date Deposited: 29 Dec 2013 16:32
Last Modified: 01 Nov 2019 15:40
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139024