EVALUATION OF VARIABLE MESSAGE SIGNS IMPACT ON CONGESTED STREETS

EVALUATION OF VARIABLE MESSAGE SIGNS IMPACT ON CONGESTED STREETS. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
thesis_yazan_final.pdf

Download (2MB) | Preview

Arabic Abstract

تستخدم اللوحات الالكترونية المتغيرة (VMS) لإعلام السائقين عن حالة الحركة المرورية اللحظية. وقد تم مؤخرا استخدام هذه اللوحات في المملكة العربية السعودية واختبارها في بعض المواقع عن طريق عرض معلومات عامة عن السلامة ليس لها علاقة بوضع الحركة المرورية. وتهدف هذه الدراسة إلى تقييم استجابة السائقين للوحات عند عرضها رسائل متعلقة بأوضاع الحركة المرورية على الطرق، وتقييم تأثير بعض خصائص السائقين الشخصية للسائقين التي تتحكم في مدى استجابتهم للوحات. وقد تم اختيار طريق شرياني (الأمير تركي - الكورنيش) في مدينة الخبر في المملكة العربية السعودية الذي يحمل لوحة الكترونية لهذه الدراسة. حيث تقع اللوحة الالكترونية قبل تقاطع مزدحم محكوم بإشارة ضوئية بحوالي 750 مترا، ويوجد طريق خدمة مواز للشارع الرئيسي ويمتد على طوله، مع مخرج يقع على بعد 70 متر بعد اللوحة الالكترونية. وقد تم إتباع مسارين للتقييم، الأول: عن طريق إجراء مقابلة مع 250 سائقا تم اختيارهم عشوائيا من مناطق في محيط منطقة الدراسة .وقد تبين أن حوالي 77٪ من السائقين الذين تمت مقابلتهم أفادوا بتعاملهم بإيجابية مع معلومات اللوحات إذا ما استخدمت في الموقع لنقل الرسائل المتعلقة بأوضاع الحركة المرورية. وفي المسار الثاني، فقد أجريت تجربة حقيقية على الطريق الخاضع للدراسة، حيث تم رصد نسبة السائقين المنتقلين من الطريق الرئيسي إلى طريق الخدمة باستخدام المخرج خلال فترات الازدحام لعدة أيام. وبعد ذلك، تم تفعيل اللوحة الالكترونية على الطريق لعدة أيام لتوجه السائقين لسلوك طريق الخدمة إذا كان متجها إلى اليمين في حالة كان التقاطع مزدحما جدا والمسرب الأيمن مغلقا .وتم رصد نسبة السائقين المنتقلين من الطريق الرئيسي إلى طريق الخدمة باستخدام نفس المخرج. وقد وجد أن النسبة المئوية للسائقين المنتقلين خلال عرض اللوحة للرسالة هو أكبر بنسبة 8٪ من انتقال السائقين في حالة عدم تفعيل اللوحة، وقد اثبت هذا الاختلاف إحصائيا عند درجة ثقة 90٪. كما تم تقييم هذا الاختلاف في برامج المحاكاة المرورية TRANSYT-7F، وأشارت النتائج إلى وجود تحسن في فعالية الحركة المرورية على الطريق، حيث تم تقليل التأخير، وعدد مرات التوقف، واستهلاك الوقود. كما تم تقييم تأثير استخدام تقنية اللوحات الالكترونية المتغيرة من خلال تطبيق مفهوم استخدام مسارب الحركة المتغيرة تبعا للازدحام المروري في برنامج المحاكاة المرورية ARENA، حيث أشارت النتائج إلى أن استخدام اللوحات بنسبة التحسن السابقة يقلل من نسبة استخدام السائقين للمسارات الخاطئة.

English Abstract

Variable Message Signs (VMS) is a common technique used for informing drivers about the traffic conditions ahead and advise them how to cope with it. Recently, VMS was introduced in Saudi Arabia in few locations by displaying general static information messages not related to the instantaneous traffic conditions, for testing its reliability under local conditions and to familiarize local drivers with this technology. This study aimed to evaluate the possible response of the drivers to VMS when used for messages related to road traffic conditions, and to evaluate the effect of some personal characteristics of the drivers that control their choice to adjust their travel route. A major arterial in Al-Khobar city in Saudi Arabia with a massive VMS board was selected for this study (Prince Turkey Bin Abdulaziz Road). The VMS board is located 0.75 km before a very busy signalized intersection. The arterial has a service road parallel to it with an exit slip ramp 70 meters after the VMS board. This VMS is used occasionally to display general information messages not related to traffic along this arterial. The evaluation followed two approaches. First, an interview was done with 250 drivers selected randomly from the area in the vicinity of the studied arterial. About 77% of the interviewed drivers indicated that they will react positively to VMS if used in the field to relay messages related to the instantaneous traffic conditions. In the second approach, a real experiment was conducted along this arterial. The percentage of the traffic diverted from the arterial to the right using the slip exit ramp was monitored during congested periods for several days. Following that, the VMS was activated for several days to advise drivers who want to make a right turn at the signalized intersection to use the exit slip ramp when the intersection is very busy and the right turning lane is blocked with very long queues. The percentage of diverted traffic to the service road at the same slip exit ramp during the same congested periods was monitored for several days. It was found that the percentage of diverted traffic during the display of VMS message is 3-8% higher than the percentage of diverted driver without activating the VMS. This difference was statistically significant at 90% confidence level. Even the above percentage looks low, the traffic simulation showed reasonably good improvement of VMS use by reducing delay and fuel consumption, especially in the long time scale (such as one year). The possibility of using VMS as a tool for dynamically lane assignment at signalized intersection 'which was indicated through ARENA simulation proved to be quite promising.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: Civil Engineering > Transportation Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Ratrout, Nedal
Committee Members: Al-Dosary, Adel and Jourder, Anwaroul and Al-Ahmadi, Hasan and Al-Senan, Shukri
Depositing User: ISSA YAZAN FARID ABDULHADI (g201004420)
Date Deposited: 17 Jun 2013 06:46
Last Modified: 01 Nov 2019 15:38
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/138937