A STUDY OF BEHAVIOUR OF HORIZONTAL KNEE CONNECTIONS

(2011) A STUDY OF BEHAVIOUR OF HORIZONTAL KNEE CONNECTIONS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF (THESIS REPORT SHAJI SCARIA)
SHAJISCARIA_THESISREPORT.pdf
Restricted to Registered users only until 28 May 2030.

Download (5MB)

Arabic Abstract

تصميم الاتصال بين العناصر الهيكلية الرئيسية (الكمرات والأعمدة) يلعب دورا هاما في السلوك العام وسلامة تصميم الهيكل المعدني. في تصميم أطر الهياكل المعدنية ، منطقة اتصال الكمرة بالعمود تسمى منطقة الركبة والاتصال بين الكمرة والعمود يسمى اتصال الركبة. في هذه الدراسة ، قد اجرى بالتحقيق والتحليل التجريبي دراسة سلوك نوعين من الاتصالات في الركبة الأفقية.. خمس عينات اتصال للركبة خضعت للاختبار باستخدام اختبار الكابولى. وأجري التحقيق التجريبي للحصول على بيانات دوران العزم ، لقياس الاجهاد فى المسامير المشدودة و لقياس توزيع الاجهاد على طول منطقة الركبة من الكمرة خلال المرحلة المرنة. سلوك ودوران تحميل انحراف منطقة اتصال الركبة ايضا سجلت. التحقيق التحليلي القى بالضوء على المرحلة المرنة فضلا عن الحد النهائى لخضوع لوح التوصيل وانهيار المسمار.. معادلات تحليل خط الخضوع وقوة المسمار موجودة فى مرشد التصميم AISC الذى يستخدم في تحديد الحد النهائى لخضوع لوح التوصيل وانهيار المسمار. نمذجة العناصر المحدودة اختبرت التوصيلات باستخدام برنامج ANSYS كجزء من التحقيق التحليلي. هناك توافق جيد من خلال مقارنة النتائج التجريبية والتحليلية.

English Abstract

The design of connection between main structural elements (beams and columns) plays an important role in the behavior and overall design integrity of the steel structure. In pre engineered rigid frames, the junction of beam and column is called knee area and the connection between beam and column is called knee connection. In this study, an experimental and analytical investigation was conducted to study the behavior of two types of horizontal knee connections. Five horizontal knee connection specimens were tested using cantilever test set up. Experimental investigation was conducted to obtain the moment-rotation data, to measure strain in tension bolts and to measure the strain distribution at different cross section along the knee area of the beam during elastic stage . Load-deflection behavior and rotation of the connection at knee area of the specimens were also recorded . The analytical investigation focused on elastic analysis as well as the limit states of end-plate yielding and bolt rupture. Yield line analysis and bolt force equations provided in AISC design guide were used to determine limit states of end-plate yielding and bolt rupture. Finite element modeling of the tested connections were also done using ANSYS program as a part of analytical investigation. A good agreement was found by comparing the experimental and analytical results.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering > Structural Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Azad, A K
Committee Members: Baluch, Mohammed and Sharif, Alfarabi
Depositing User: Shaji Scaria (g200401700)
Date Deposited: 23 Feb 2011 07:35
Last Modified: 01 Nov 2019 15:28
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136400