PARAMETRIC STUDY OF SHORT PERIODIC SPEED CONTROL HUMPS ON A ROAD VEHICLE DYNAMIC

(2009) PARAMETRIC STUDY OF SHORT PERIODIC SPEED CONTROL HUMPS ON A ROAD VEHICLE DYNAMIC. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
MS_Thesis_with_cover_sheet.pdf

Download (1MB) | Preview

Arabic Abstract

الهدف من مطبات التحكم بالسرعة هو رفع مستوى الصدمات والإهتزازات وعدم الإرتياحية عندما تعبر المرآبة فوق المطبات بسرعة تتجاوز السرعة المسموحة بها . من المشاهدات والواقع الملموس إن المطبات المتكررة القصيرة غير فعالة في تهدئة سرعة المرآبة وتنبيه السائق مقارنة بالمطبات التقليدية , آما أن أغلب المطبات المتكررة القصيرة غير مدعومة بالإشارات والإرشادات التحذيرية لأماآن وجودها والتي من شأنها أن تدفع السائق لتهدئة سرعة المرآبة . آذلك لم يثبت حتى الآن من قبل أي دراسة أو بحث العلاقة بين إهتزاز السائق في المرآبة عندما تعبر فوق هذه المطبات المتكررة . إن الهدف الرئيس من هذه الدراسة المرورية هو تقييم المطبات المتكررة القصيرة عند مرور المرآبة فوقها وجدواها في التحكم بالسرعة ومدى تأثيرها على جسم المرآبة والسائق من خلال التغير في إرتفاعها , والمسافات الفاصلة بينها , وتعددها , وسرعة المرآبة . وتقوم هذه الدراسة بناءاً على المواصفات القياسية في قياس الإهتزازات للجسم الكلي للسائق وهما : BS 6841 و .ISO/DIS 2631-5 ولقد تم تقصي آثار هذه المطبات بإستعمال نموذج رياضي ثلاثي الأبعاد يمثل فيها المرآبة والسائق من خلال برنامج MATLAB وحل معادلات النظام بإستخدام ODE45 والمعروف بـ .Runge Kutta لقد اظهرت نتائج هذه الدراسة أن هذه المطبات المتكررة القصيرة لاتجدي آثيراً في تحذير السائق من وجود تقاطعات مرورية أو نقاط تفتيش حيث أن السرعة العالية هي التى تعطي الجرعات الإهتزازية الأقل للسائق وجسم المرآبة بينما هذا ينعكس بدوره على سلامة المرآبة وطول عمرها في حالة عبور المرآبة بصورة متكررة عليها . بينما السرعة المتدنية تنعكس سلباً على راحة السائق وذلك من خلال مدى الإهتزازات الكبيرة مقارنة بالسرعات العالية .

English Abstract

The purpose of speed control humps is to introduce shocks and high vibration levels when a vehicle passes over them in order to force the driver to slow down. Circular short periodic speed control humps are not observed to be effective in controlling speeding vehicles in many different areas such as road intersections, highways, checkpoints, exits, and bridge intersections as conventional speed control humps. However, no study is recommending to construct such humps or study of the relationship between the driver’s vibration and the vehicle main body’s due to passing over these humps. Moreover, most of the constructed circular short periodic humps used in different locations are not supported by efficient warning signs ahead in many locations. The main objective of this parametric study is to assess the effects of circular short periodic speed control humps due different height, vehicle speed, hump spacing, and multiplicity on the dynamic behavior of the vehicle as a whole and on the driver in particular. Vehicle safety and driver comfort are most important in evaluating the effectiveness of speed control humps. The assessment is based on two standard methods of measuring whole body vibration: the British standard BS 6841 and the new xii ISO/DIS standard 2631-5. A mathematical 3-D vehicle model representation is used. The effects of the individual parameters on the dynamic response of the system are evaluated using the MATLAB program and the solver ODE45 (Runge Kutta) numerical method to solve the system of equations. This study focuses on the amount of vibration transmitted to the main vehicle body and the driver. This study shows that the vibration dose value (VDV) decreases as the crossing speed increases. However, this observation does not mean they are not harming the vehicle body. In fact, the time span of the car will be reduced due to fatigue failures and bolts looseness due to highly frequency vibration.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Mechanical
Department: College of Engineering and Physics > Mechanical Engineering
Committee Advisor: ALNASSAR, YAAGOUB
Committee Members: HAWWA, MUHAMMAD and ALQAHTANI, HUSSAIN
Depositing User: ISMAIL ALHINDI (g199904750)
Date Deposited: 30 Jun 2009 06:43
Last Modified: 01 Nov 2019 14:10
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136084