(2009) Model System Desulfurization by Using Liquid-Liquid Extraction and Adsorption Techniques. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF (MS THESIS)
Ibrahim_M._Al-Zahrani_-_260346-MS_Thesis.pdf Download (3MB) | Preview |
Arabic Abstract
الإسم: إبراهيم محمد سعيد الزهراني العنوان: إستخدام المذيبات العضوية الفعالة لإستخلاص المركبات العضوية الكبريتية من المشتقات البترولية الدرجة: ماجستير التخصص: كيماء التاريخ: يناير2009 الوقود يحتوي على مركبات عضوية كبريتية بنسبة من (%5-0) وهذه المركبات العضوية الكبريتية تزيد من التلوث الجوي عندما يتم إصدارها في الجو دون معالجتها، لذلك أصدرت منظمة البيئة في العالم قانون يجبر الشركات النفطية بمعالجة المركبات الكبريتية إلى أن يصل تركيزها إلى أقل من 10 جزء من المليون. في الوقت الحالي يتم إستخلاص المواد العضوية الكبريتية بواسطة المواد الحافزة ولكن هذه المواد ليس لديها القدرة لإزالة المركبات الكبريتية المعقدة. إن التحديات المطروحة أمام العاملين بمصافي النفط والباحثين كانت وما زالت إيجاد طرق أخرى بديلة. من خلال هذا البحث تم دراسة المواد العضوية الكبريتية الموجودة في الوقود (الزيت ومشتقاته) التي لا تستطيع المواد الحافزة الموجودة في المصانع إستخلاصها أو تنقيتها. حيث تم دراسة مذيبات عضوية فعالة لإستخلاص المواد العضوية الكبريتية الموجودة في الزيت ومشتقاته والتي أثبتت فعاليتها لإستخلاص المركبات العضوية الكبريتية فمن خلال هذا البحث توصلنا إلى: إستخلاص المواد العضوية الكبريتية وتقليل تركيزها من 1008 جزء من المليون إلى أقل من 100 جزء من المليون من شكل مماثل للديزل ، إستخلاص المركبات العضوية الكبريتية في الديزل من 4704 جزء من المليون إلى أقل من 300 جزء من المليون و تقليل المركبات العضوية الكبريتية في الزيت العربي الثقيل من %3 إلى %1 بواسطة ميثايل فورفورال. وتم أيضا تقليص المركبات العضوية الكبريتية الموجودة في الديزل إلى أقل من 10 جزء من المليون بإستخدام طريقتين متتاليتين ( مذيبات عضوية فعالة و مواد حافزة ). درجة الماجستير جامعة الملك فهد للبترول والمعادن الظهران – المملكة العربية السعودية يناير 2009
English Abstract
Name: Ibrahim Mohammed Al-Zahrani Title :Model System Desulfurization By Using Liquid–Liquid Extraction and Adsorption Techniques Major Field: Chemistry Date: January 2009 Fossil fuel desulfurization has become globally important due to worldwide public con-cern for cleaner air. The current hydrodesulfurization process is limited to deep liquid fuels desulfurization. In order to reduce sulfur content to less than 10 ppm in transport fuels for environmental protection, development of more effective methods for the re-moval of sulfur compounds from fuels is highly desirable. This study evaluates the direct extraction technique as an alternative method for sulfur compounds removal and direct extraction followed by adsorbents. The result is a promising approach for reducing sulfur content in model diesel to less than 100 ppm from the original value of 1008 ppm, with total removal 93 % of sulfur compounds by using 5-methylfurfural. The sulfur com-pounds in diesel can be reduced from 4704 ppm to less than 300 ppm by using direct ex-traction with 5-methylfurfural. The sulfur content in heavy crude oil can be reduced to less than 1 % from the original 3.0 % . Deep desulfurization to less than 10 ppm of liquid fuels can be achieved if two processes are combined: liquid–liquid extraction followed by adsorbent. MASTER OF SCIENCE DEGREE KING FAHD UNIVERSITY OF PETROLEUM AND MINERALS DHAHRAN - SAUDI ARABIA
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Chemistry |
Department: | College of Chemicals and Materials > Chemistry |
Committee Advisor: | Al-Arfaj, Dr. Abdul Rahman |
Committee Co-Advisor: | Ali, Dr. Shaikh Asrof |
Committee Members: | Abulkibash, Dr. Abdalla M |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 17 May 2009 05:45 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 14:10 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136023 |