(2004) Desulfurization of gasoline and diesel fuels, using non-hydrogen consuming techniques. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
10518.pdf Download (2MB) | Preview |
Arabic Abstract
إن الحاجة لوقود نظيف بمحتوى كبريت منخفض جداً أصبحت مهمة تحدي لمعظم مصافي تكرير النفط في العالم . وذلك يرجع لقوانين البيئة الصارمة التي وضعت ضغطاً كبيراً على مشغلي المصافي للوصول بمستوى الكبريت لأقل من (10PPM) بحلول عام 2010م. إن عمليات معالجة الكبريت المعروفة حالياً بالاختزال الهيدروجيني للكبريت (HYDRODESULFURIZATION( لها قدرة محدودة في خفض محتوى الكبريت لمستويات قليلة ، وهذا يرجع لوجود مركبات كبريتية مقاومة لمثل هذه المعالجة. لذلك فإن الحاجة لعمليات معالجة قادرة على خفض محتوى الكبريت بشكل أقل أصبح أمراً أساسياً . إن هذه الدراسة تشمل على تقييم تقنية الأكسدة والاستخلاص (Oxidation\Extractin) التي أعطت نتائج واعدة لخفض محتوى الكبريت في الديزل إلى أقل من 100 ppm من أصل (ppm 1044) أي بنسبة نزع تصل إلى 92% . لقد تم التوصل إلى هذه النتيجة في درجة حرارة منخفضة وضغط جوي عادي. ولقد أدت عملية الاستخلاص المباشرة بدون أكسدة إلى خفض مستوى الكبريت بنسبة 45% فيما كان لهذه العملية تأثيراً كبير على إزالة كمية من محتوى الديزل والتي تأثر على الإنتاج الكلي لوقود الديزل . إن تقنية الأكسدة والاستخلاص غير ممكنة التطبيق بالنسبة لوقود الجازولين المنتج من عملية معالجة التكسير بالحوافز الكيميائية المسالة (FCC) وذلك لوجود محتوى عالي من المواد الأولوفينية التي تميل للتفاعل مع البيروكسيد الهيدروجيني لتشكل منتجات الإيبوكسايد . كما تم التوصل لتعين معظم مركبات الكبريت الموجودة في وقود الديزل والجازولين بالإضافة إلى السلفونات (Sulfones) وهذا يعتبر مصدر جيد يمكن الرجوع إليه في الدراسات المستقبلية . إن تقنية الأكسدة والاستخلاص يمكن أن تستخدم كعمليات معالجة إضافية لعمليات الاختزال الهيدروجيني للكبريت حتى يتمكن مكرري النفط من الالتزام مستقبلاً بقوانين البيئة المتعلقة بالكبريت.
English Abstract
The need for cleaner fuels in term of low sulfur content is becoming a very challenging task to most of the refineries. This is due to the stringent environmental regulations which are placing considerable pressure on refinery operators to reduce sulfur below 10 PPM by the year 2010. The current conventional hydrodesulfurization process has limitation to deep desulfurize fuels as a result of the high refractory sulfur compounds. Therefore, the need for other process to further reduce the sulfur content became very essential. This study has evaluated the oxidation extraction technique which resulted in a promising approach to reduce the sulfur content in diesel to less than 100 PPM from the original value of 1044 PPM, with total removal of 92%. This was achieved at low temperature, 50℃ and atmospheric pressure. The direct extraction of diesel fuel without any oxidation was about 45% sulfur removal, however, such direct extraction has a great impact on removing some of other aromatic hydrocarbons. Oxidation/extraction technique is not applicable to fluid catalytic cracking (FCC) gasoline due to the high olefins content that tend to react with hydrogen peroxide to form epoxide to form epoxides product. Sulfur speciation for both gasoline and diesel were accomplished in addition to the speciation of sulfones compounds that can be used as a good reference for the future studies. The oxidation extraction technique can be used as an additional process to the hydrodesulfurization to enable the refiners to meet the future environmental sulfur regulations.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Chemistry |
Department: | College of Chemicals and Materials > Chemistry |
Committee Advisor: | Ali, A. F. M. Abdul |
Committee Members: | El Ali, Bassam and rtinie, MemberFirstName |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 14:06 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 14:02 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10518 |