KFUPM ePrints

Synthesis, Structural Analysis and Self-Assembly Study of Supramolecular Janus Dendrimers

l Synthesis, Structural Analysis and Self-Assembly Study of Supramolecular Janus Dendrimers. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 28 August 2019.

8Mb

Arabic Abstract

يمكن للدندرونات ذو الشكل الوتدي التي تحتوي على سلاسل طويلة كارهة للماء على السطح الخارجي ومجموعات صغيرة نسبياً محبة للماء في موقع الرأس أن تتجمع ذاتيًا في شكل أعمدة أو كرات فوق جزيئية و التي بدورها يمكنها أن تنتظم ذاتيًا في أشكال عمودية متنوعة ثنائية الأبعاد بالإضافة إلى صفائف دورية مكعبة ثلاثية الأبعاد. يمكن أيضاً للدنريمرات التوأم التي تحتوي على شقين متماثلين متصلين ببعضهما البعض، أن تتجمع في أعمدة فوق جزيئية و التي تنتظم ذاتيًا في مجموعات عمودية مرتبة بشكل دوري أو تشارك في التجمع في أعمدة فائقة أكثر تعقيدًا. تمثل الدندريمرات مزدوجة الوجه نوع جديد من اللفائف فوق جزيئية التي تحتوي على كتل بناء شجيرية مختلفة البنية مرتبطة ببعضها البعض بواسطة الروابط الكيميائية. يمكن لهذه الدندريمرات فوق جزيئية مزدوجة الوجه أن تحمل خصائص السائل البلوري في حالة تجمعها الذاتي. في هذا العمل ، تم تحضير مجموعة جديدة من الدندريمرات التوأم و مزدوجة الوجه. تم إجراء التوصيف والتحليل البنائي لهذه الدندريمرات الجديدة. وقد تم دراسة آلية التجمع الذاتي وسلوك السائل البلوري لهذه الدندريمرات فوق جزيئية .

English Abstract

Wedge-shape amphiphilic dendrons containing long hydrophobic chains on the periphery and relatively small hydrophilic groups at the apex positions of the dendrons can self-assemble into supramolecular columns or spheres that can self-organize into various two-dimensional columnar as well as three–dimensional cubic periodic arrays. Twin-tapered dendrimers, containing two identical dendrons attached to each other, can also self-assemble into supramolecular columns generated by an orthogonal H-bonded stack of supramolecular columns that self-organize into periodically ordered columnar assemblies or co-assemble into more complex superlattices. Janus-dendrimers represent a new class of supramolecular amphiphiles containing two structurally different dendritic building blocks attached to each other by chemical bonds. These supramolecular Janus dendrimers can exhibit thermotopic liquid crystalline (LC) properties in their self-assembled state. In this work, new libraries of twin and Janus dendrimers have been synthesized. Characterization and structural analysis of these new dendrimers has been performed. The self-assembly mechanism and the LC behavior of these supramolecular dendrimers has been studied.



Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:Chemistry
Divisions:College Of Sciences > Chemistry Dept
Committee Advisor:Ali, Shaikh
Committee Co-Advisor:Imam, Mohammad
Committee Members:El Ali, Bassam and Al-Muallem, Hasan and Mazumder, Mohammad
ID Code:140797
Deposited By:AHMED NADA (g201206000)
Deposited On:28 Jan 2019 15:12
Last Modified:28 Jan 2019 15:12

Repository Staff Only: item control page