KFUPM ePrints

PERFORMANCE OF CONCRETE IN DIFFERENT MARINE EXPOSURE ZONES UTILIZING CEMENTITIOUS MATERIALS AND CHEMICAL ADDITIVES

l PERFORMANCE OF CONCRETE IN DIFFERENT MARINE EXPOSURE ZONES UTILIZING CEMENTITIOUS MATERIALS AND CHEMICAL ADDITIVES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 01 June 2018.

3694Kb

Arabic Abstract

يعتبر الصدأ في الخرسانة المسلحة أحد الأسباب الرئيسية للتدهور خاصة في المناطق البحرية حيث يكون الكلورايد وفيرا والرطوبة النسبية أعلى من البيئات غير البحرية. تستخدم المواد الإسمنتية المضافة والمواد المضافة الكيميائية لتخفيف الخطر الناجم عن هذه البيئات القاسية. ومع ذلك، تختلف نتائج استخدام هذه المواد في الوسط العلمي. شملت هذه الدراسة دراسة التعرض والمختبر لتقييم أداء السيليكا فيوم والرماد المتطاير وخبث الحديد المطحون والاسمنت من النوع الخامس بالإضافة إلى الاسمنت الأول المقوى بالكالسيوم نايتريت المانع للصدأ والمهاجرة التآكل المانع والكالتايت من حيث انتشار الكلورايد، نفاذية الكلورايد، امتصاص الماء و معدل الامتصاص، قوة الضغط، مقاومة الاستقطاب الخطي. بالإضافة إلى ذلك، ركزت هذه الدراسة على المقارنة بين النتائج التي تم جمعها من المختبر ومواقع التعرض بالإضافة إلى التركيز على مقارنة النتائج مع ما تم نشره في الوسط العلمي. كما هدفت الدراسة إلى دراسة أداء الخلطات الخرسانية فيما يتعلق بجوانب الديمومة. ومن الجوانب الأخرى التي تناولتها الدراسة هو الفرق في سلوك التآكل بين المناطق المختلفة في موقع التعرض المحدودة في هذه الدراسة، إلى مناطق الغلاف الجوي ومناطق الرذاذ ومناطق المد والجزر.وقد توصلت الدراسة إلى أن أداء الخلطات الخرسانية المحتوية لخبث الحديد والرماد المتطاير كان الأفضل من ناحية خاصية ربط الكلورايد ومن ناحية الخصائص المتعلقة بالديمومة بشكل عام.مما توصلت إليه الرسالة أيضا أن استعمال المواد الكيميائية كان له أثر طفيف من ناحية تحسين الخصائص المتعلقة بالديمومة بالأخص عند زيادة حجم الغطاء الخرساني.

English Abstract

Corrosion in reinforced concrete is one of the main causes of deterioration especially in marine zones where chloride is abundant and the relative humidity is relatively higher than non-marine environments. SCMs and chemical additives are used to mitigate the danger caused by such harsh environments. However, results of the use of such materials vary in the literature. This study covered an exposure and laboratory study in order to evaluate the performance of silica fume, fly ash, ground slag cement and type V cement in addition to type I cement reinforced by Calcium Nitrite Corrosion-Inhibitor, Migrating Corrosion Inhibitor and Caltite in terms of chloride diffusion, chloride permeability, water absorption and sorptivity, compressive strength, linear polarization resistance, and chloride binding capacity testing. In addition, this study focused on the comparison between the performances of the mixtures in the laboratory and exposure sites in addition to focusing on comparing the results with the literature. The study also aimed to examine the performance of the concrete mixes in relation to their durability aspects. Another aspect that this study covered was to study the difference in corrosion behavior between different zones in exposures site that were limited, in this study, to the atmospheric, splash and tidal zones. The study found that the performance of Ground Granulated Blast-Furnace Slag (GGFBS) concrete and fly ash concrete reported the best improvement in terms of chloride binding and overall durability related characteristics. The study also found a slight performance improvement with the addition of chemical additives especially with the use of deeper cover depths.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Civil Engineering > Structural Engineering
Research > Corrosion
Research > Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Civil Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Dulaijan, Salah O.
Committee Co-Advisor: Abd El Fattah, Ahmed M.S.
Committee Members:Alosta, Mohammed A.M. and Al-Zahran, Mesfer M. and Shamsad, Ahmad
ID Code:140351
Deposited By:IBRAHIM AL-DUAIS (g200927910)
Deposited On:31 Jul 2017 09:26
Last Modified:31 Jul 2017 09:26

Repository Staff Only: item control page