KFUPM ePrints

DURABILITY CHARACTERISTICS OF GREEN CONCRETE USING RECYCLED EASTERN REGION SAUDI AGGREGATES

l DURABILITY CHARACTERISTICS OF GREEN CONCRETE USING RECYCLED EASTERN REGION SAUDI AGGREGATES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Submitted Version
Restricted to Abstract Only until 31 August 2017.

18Mb

Arabic Abstract

تعتبر المباني الخضراء المستديمة الهدف والمستقبل في مجال الانشاءات. ولتحقيق هذا المستقبل , يجب على الانسان ان يستثمر ويضع الطرق للوصول اليه. واحد هذه الطرق هو اعادة استخدام المخلفات الخرسانية وركام المباني القديمة عن طريق تكسيرها واستخدامها مرة ثانية بدلا عن الحجر الطبيعي في المباني الجديدة. ولاستخدام هذه المخلفات فاوئد كبيرة على النحو البيئي و الاقتصادي. يتم التنقيب عن وتكسير الكثير من الثروة الصخرية سنويا لاستخدامها كجزء من الخرسانة, حيث أن استخدام ركام المباني القديمة سيوفر الكثير من هذه الجهود والموارد الطبيعية وسيحفظها للمستقبل. يحتاج ركام المباني ايضا لان يتم التخلص منه ورميه في المكبات الصناعية, والتي تستقبل كميات ضخمة سنويا من مخلفات وركام المباني, فاعادة استخدام الركام سيخفف من استخدام هذه المكبات ويقلل الضغط الهائل عليها. تم تحضير خرسانة جديدة في هذه الدراسة باستخدام ركام المباني عن طريق استبدال جزء من الحجر الطبيعي بها, والتي يمكن ان تستخدم لاحقا في المباني الخرسانية الجديدة والطرقات. تم دراسة تاثير الخرسانة المعاد استخدامها على خواص ديمومة الخرسانة الجديدة وكان ناتج هذه الدراسة بان استبدال جزء صغيرا نسبيا من الحجر الطبيعي بالخرسانة المعاد استخدامها لن يقوم بتقليل الديمومة بشكل كبير. ولكن الاستخدام الكامل لها بدلا عن الحجر الطبيعي سيضعف الديمومة كثيرا لما يقارب النصف. كانت اكثر خصائص الخرسانة تاثرا المقاومة الكهربائية والنفاذية, والتي بدورها قد تؤثر على باقي الخصائص. وكانت النسبة المقترحة للاستخدام هي استبدال ما لا يزيد عن 20 بالمئة من الحجر الطبيعي في حالة الخرسانة قليلة القوة و استبدال ما لا يزيد عن 40 بالمئة من الحجر الطبيعي في حالة الخرسانة متوسطة القوة واستبدال ما لا يزيد عن 60 بالمئة من الحجر الطبيعي في حالة الخرسانة العالية القوة.

English Abstract

Sustainable green structures are now considered the aim of the construction industry. There are many ways to approach this aim, and one of them is the use of the demolished old concrete to create recycled aggregate concrete (RAC). The recycled concrete aggregate (RCA) is used in making new concrete instead of the use of virgin aggregate. The use of RCA is a very beneficial solution to conserve the natural aggregate resources. Besides, it reduces the areas needed for the landfill. The use of RAC in the Kingdom would be a good eco-friendly approach as there are huge quantities of demolished concrete, which are disposed to landfills every year. In this study, RCA was used for producing RAC. The durability of the developed RAC was nvestigated. The results of this study indicated that the use of RCA would not decrease the durability significantly when used in small quantities. However, a full replacement of the natural aggregate was found to reduce the concrete quality by about 50%. The most affected characteristics of RAC were the electrical resistivity and the water permeability. The preferable ranges of RCA that showed an acceptable decrease in the quality of RAC are between 20% in low strength concrete, 40% in medium strength concrete and 60% in high strength concrete.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Civil Engineering
Civil Engineering > Structural Engineering
Research > Corrosion
Research > Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Civil Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Dulaijan, Salah
Committee Members:Al-Dulaijan, Salah and Maslehuddin, Mohammad and Al-Amoudi, Omar
ID Code:140201
Deposited By:MAHMOUD ALMUGHANNI (g200842300)
Deposited On:19 Jan 2017 15:57
Last Modified:19 Jan 2017 15:57

Repository Staff Only: item control page