KFUPM ePrints

Development of Lightweight Concrete Utilizing Local Materials

l Development of Lightweight Concrete Utilizing Local Materials. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Thesis Dissertation) - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 14 May 2015.

3256Kb

Arabic Abstract

استخدام الخرسانة خفيفة الوزن في بناء البنية التحتية هو مفيد إلى حد كبير، في ذلك ، أنها قادرة على تجميع عناصر حاملة من المقاطع العرضية الصغيرة و انخفاض مماثل في حجم القواعد. الحجر البزالتي ( سكوريا ) ، على الرغم من مسامية ولكن هذا الحجر خفيف الوزن ، ولا تزالوفرة من هذا الحجر غير مستغلة في جبال مكة المكرمة والمدينة المنورة هناك. مواد النفايات أو المخلفات الصناعية مثل رماد النفط و المطاط المقطع قد تكون هناك سبل لاستخدامها في الخرسانة . ان الغرض من هذه الدراسة هو استكشاف إمكانية استخدام مواد مختلفة ومنتجة محليا خفيفة الوزن ، مثل سكوريا و البولي بروبلين ، ورماد النفط و المطاط ، والمقطع لجزء من الحجارة لتطوير خرسانة خفيفة الوزن ( LWC ) . ان الخواص الحرارية وديمومة الخرسانة باستخدام هذه المواد بشكل فردي ، وكذلك بالاشتراك مع مواد اخرى والميكانيكية، وسوف تقيم في هذه الدراسة .نتائج هذا التحقيق تبين أن هذه المواد الخفيفة الوزن قادرة على إنتاج خرسانة مقاومة للحرارة وذات قوة متباينة للتآكل. وقدمت توصيات بشأن التطبيقات الممكنة لل LWC المطورة.

English Abstract

The utilization of lightweight concrete in construction of infrastructure is greatly beneficial, in that, it is capable of assembling loadbearing elements of small cross sections and a corresponding reduction in the size of the foundation. Basaltic pumice (scoria), although porous but a potential lightweight aggregate, remains unexploited in the mountains of Makkah and Madina in abundance. Waste materials/Industrial byproducts such as oil ash and crumb rubber have opened avenues for their use in concretes. This study was intended to explore the possibility of utilizing different lightweight local materials, such as scoria, polypropylene, oil ash and rubber, as aggregate to develop Lightweight Concrete (LWC). The mechanical, thermal and durability properties of concretes produced utilizing these materials individually, as well as in combination with others, were investigated. Results of this investigation show that these lightweight materials are capable of producing thermal resistant concretes of low to medium strength and corrosion resistance requirements. Recommendations were made on possible applications of the developed LWC.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Civil Engineering > Structural Engineering
Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Civil Engineering Dept
Committee Advisor:Salah Uthman, Al-Dulaijan
Committee Members:Mohammed, Maslehuddin and Ahmad, Shamsad
ID Code:139401
Deposited By:SABER OSMAN MOHAMMED (g201104530)
Deposited On:18 Jan 2015 11:30
Last Modified:18 Jan 2015 11:30

Repository Staff Only: item control page