KFUPM ePrints

Airplane Maintenance Scheduling With Maintenance Crew Assignment

l Airplane Maintenance Scheduling With Maintenance Crew Assignment. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 15 December 2014.

2745Kb

Arabic Abstract

شركات الطيران هي من أحد أهم الصناعات في العالم. هنالك العديد من القرارات التي تلعب دوا حاسما في شركات الطيران و من أحد هذه القرارات مسئلة عمليات الصيانه.ينبغي على هذا البحث الاجابه على السؤالين التاليين. متى نستدعي الطائرات الى الصيانه الدوريه؟ كيفية توزيع عمال الصيانه على أرض العمل لاتمام الصيانه المطلوبه للطائرات؟ لقد تم التعامل مع المسئلتين على حدا و تم انشاء برنامجين بأستخدام البرمجه الخطيه المختلطه لحل جدولة صيانة الطائرات و توزيع أو تعيين عمال الصيانه لصيانة الطائرات. الهدف في البرنامج في مسئلة توزيع العمال هو أيجاد التوزيع المثالي للعمال الذي يقلل من تكلفة وجود الطائرات على الأرض مع أداء كافة الصيانه المطلوبه للطائرات.و في مسئلة جدولة صيانة الطائرات كان هدف البرنامج هو ايجاد عدد ساعات الطيران القصوى التي يمكن للطائره تنفيدها مع مراعات أن هناك صيانات دوريه للطائره تتم في فتره محدده من ساعات الطيران المنفذه و مركز صيانة الطائرات لديه أمكانيه لعمل الصيانه لعدد محدد من الطائرات. أمثله توضيحيه حلت لكلى المسئلتين و البرنامجيين يظهران سرعه في أيجاد الحل المثالي. أيضا تم أنشاء برمجه أرشاديه لدمج المسئلتين و أمثله توضيحيه حلت لتوضيح طريقة العمل. وأعدت الرسالة توصيات بالأبحاث المستقبلية في مجال الاطروحة.

English Abstract

Airline industry is one of the important industries in the world. There are many decision making problems that play critical role in airline industry and one of them is maintenance operation problem. The research should answer the two following question. When to call the airplanes for the maintenance checks? How to distribute the maintenance crew on the ground to perform the maintenance check for the airplanes? The two problems where studied separately and two mixed-linear integer program models (MILP) is formulated to solve the airplane maintenance scheduling (AMS) problem and airplane maintenance crew assignment (AMCA) problem. The objective of MILP in AMCA problem is to minimize total ground cost of maintaining airplanes while performing necessary jobs. The objective in AMS problem is to maximize flying hours given that the airplane can only perform maintenance in given time window of flown hours and the maintenance center can only perform maintenance for certain number of airplanes. Illustrative examples are solved for each problem and both models shows fast solution in computational time. Also, a heuristic approach is used to combine both problems and illustrative examples were solved.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Systems
Engineering
Aerospace
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Committee Advisor:Shokri, Selim
Committee Members:Ndiaye, Malick and AL-Fares, Hesham
ID Code:138982
Deposited By:ALYAQUB MOHAMMED HASSAN (g200340430)
Deposited On:17 Mar 2014 15:20
Last Modified:17 Mar 2014 15:20

Repository Staff Only: item control page