KFUPM ePrints

Identification of Discontinuous Oil Bearing Sandstone Bodies by Direct Modeling: Risk Analysis for Well Planning

l Identification of Discontinuous Oil Bearing Sandstone Bodies by Direct Modeling: Risk Analysis for Well Planning. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only

9Mb

Arabic Abstract

تحتوي مكامن النفط الضخمة والمتكونة من صخور رسوبية في المملكة العربية السعودية على صخور رملية سميكة ومتصلة مع بعضها ولكن مع زيادة الإنتاج من هذه المكامن فقد زادت وتيرة الحفر في صخور رملية محتوية على النفط تتميز بأنها غير سميكة ومنفصلة عن بعضها مما زاد من تحديات التخطيط للآبار المنتجة. إنتاج النفط الأمثل من هذه المكامن غير الاعتيادية يتطلب بناء نماذج جيولوجية قادرة على توقع مكان وعمق أجسام الصخور الرملية قليلة السمك بنسب مقبولة من الدقة. هذه الدراسة تقترح إختبار النماذج الجيولوجية ثلاثية الأبعاد ومقارنة دقة توقعاتها بنتائج عمليات الحفر الحديثة بهدف تحسين التوقعات المستقبلية. النهج المتبع لبناء النماذج الجيولوجية في هذا البحث تضمن دراسة تتابع الطبقات والتعرف على بيئات الترسيب عبر فحص عينات الصخور المستخرجة من الآبار كما استخدمت ثلاث تقنيات جيوإحصائية لنمذجة هذه المكامن. بعد هذه الخطوة تم اختبار هذه النماذج باستخدام آبار حفرت حديثا وذلك لحساب مقدار الخطأ في توقعات النماذج والذي تم استخدامه لاحقا لإجراء تعديلات على النماذج. الهدف النهائي من هذه التعديلات هو تقليص مقدار الخطأ في توقعات النماذج وتحسين خطط الآبار الجديدة. تتلخص نتائج هذاالبحث في في التوصية بتصحيح التوقعات الجيولوجية لنوعية الصخور وخطة بناء النموذج الجيولوجي بعد كل عملية حفر بئر جديد كما خلصت إلى نتيجة مفادها أن أحد التقنيات الجيوإحصائية المستخدمة في بناء النموذج الجيولوجي أظهرت نتائج أفضل من غيرها في توقع مكان وسماكة مكامن النفط.

English Abstract

The gigantic offshore clastic reservoirs in Saudi Arabia contain thick, prolific and continuous sandstone members; however, incremental development may include numerous laterally discontinuous prolific oil bearing sandstone bodies intercalated with non-reservoir rocks, in the so-called stringers. The optimization of hydrocarbon production requires advanced modeling workflows to identify and predict the spatial distribution of these clastic discontinuous rock bodies. This study proposes cross-validation of 3D models with new well bores to improve future predictions. The modeling approaches include sequence stratigraphy interpretations and identification of the depositional environment. Object-modeling, Indicator Kriging and sequential indicator simulation techniques were used to produce multiple realizations of 3D geocellular facies models that predict the geometry and location of sandstone bodies. New wells were planned and drilled based on the most probable predictions. Once a well is completed, actual data collected at the wellbore is compared to multiple geocellular realizations to evaluate an average error at each location. This error was later used to modify the facies model and workflows. The ultimate goal is to reduce uncertainty and optimize well planning. Results are summarized to recommend corrections in the geological interpretation and modeling approaches. Based on results from this study, it was concluded that Indicator Kriging technique is the optimum way to predict rock bodies.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Research > Petroleum
Petroleum > Reservoir Characterization
Petroleum > Reservoir Modelling and Simulation
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Makkawi, Mohammad
Committee Members:Al-Ramadan, Khalid and Al-Khalifa, Mohammad
ID Code:138942
Deposited By:Ahmad atig (g199685140)
Deposited On:14 Jul 2013 14:43
Last Modified:14 Jul 2013 14:43

Repository Staff Only: item control page