KFUPM ePrints

SEISMIC ATTRIBUTES AND ADVANCED COMPUTER ALGORITHM TO PREDICT FORMATION PORE PRESSURE: QALIBAH FORMATION OF NORTHWEST SAUDI ARABIA

l SEISMIC ATTRIBUTES AND ADVANCED COMPUTER ALGORITHM TO PREDICT FORMATION PORE PRESSURE: QALIBAH FORMATION OF NORTHWEST SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Ms Thesis Abdoulshakour Nour 200703690) - Published Version
8Mb

Arabic Abstract

يعتبر التنبؤ بالضغط المسامي في عمليات التنقيب عن البترول من الأشياء المهمة قبل حفر الآبار. التنبؤ بالضغط قبل الحفر يساعد على سلامة عملية الحفر وعلى معرفة حركة السوائل في التكوينات الصخرية وعلى متانة وتكامل صخور غطاء المكامن البترولية. في البترولية المكامن وجد أن وزن الطين المناسب للحفر يتناسب مباشرة مع الضغط المسامي في المكامن. إذا كان وزن طين الحفر أقل من الضغط المسامي في التكوينات الصخرية فإن هذا يؤدي إلى انفجار خارجي في البئر. أما إذا كان وزن طين الحفر أعلى فإن هذا يؤدي إلى دخول سوائل الحفر إلى داخل التكوينات الصخرية مما يؤدي إلى التسبب في ضرر بالغ للمكمن. يعرف الضغط المسامي على إنه ضغط سوائل المسام الزائد من الضغط المائي. في هذه الرسالة تم دراسة استخدام لوغريثم حاسوبي متقدم (SVM) بالإضافة إلى استخدام الخصائص الزلزالية للتعرف على نمط الضغط المسامي العالي. لقد تم تطبيق هذه الدراسة على مكون قليبه، ذات الضغط العالي، في شمال المملكة العربية السعودية. كشفت نتائج الدراسة على مكون قليبه في شمال المملكة إلى أنه يمكن التنبؤ بنمط الضغط المسامي وذلك باستخدام الخصائص الزلزالية والبئر واللوغريثم الحاسوبي المتقدم. تمكنت الدراسة من تحديد الضغط المسامي في أي نقطة على الامتداد الجغرافي للمعلومات الزلزالية التي منها اخذت الخصائص الزلزالية التي استخدمت في هذه الدراسة. هذا بالإضافة فإن نتائج الدراسة أيضاً أشارت إلى التغيير في الضغط في التتابع الرسوبي لوحدات الشيل (Shale) في مكون قليبه.

English Abstract

Oil and gas exploration professionals have long recognized the importance of predicting pore pressure before drilling wells. Pre-drill pore pressure estimation not only helps with drilling wells safely but also aids in the determination of formation fluids migration and seal integrity. With respect to the hydrocarbon reservoirs, the appropriate drilling mud weight is directly related to the estimated pore pressure in the formation. If the mud weight is lower than the formation pressure, a blowout may occur, and conversely, if it is higher than the formation pressure, the formation may suffer irreparable damage due to the invasion of drilling fluids into the formation. A simple definition of pore pressure is the pressure of the pore fluids in excess of the hydrostatic pressure. In this thesis, I investigated the utility of advance computer algorithm called Support Vector Machine (SVM) to learn the pattern of high pore pressure regime, using seismic attributes such as Instantaneous phase, t*Attenuation, Cosine of Phase, Vp/Vs ratio, P-Impedance, Reflection Acoustic Impedance, Dominant frequency and one well attribute (Mud-Weigh) as the learning dataset. I applied this technique to the over pressured Qalibah formation of Northwest Saudi Arabia. The results of my research revealed that in the Qalibah formation of Northwest Saudi Arabia, the pore pressure trend can be predicted using SVM with seismic and well attributes as the learning dataset. I was able to show the pore pressure trend at any given point within the geographical extent of the 3D seismic data from which the seismic attributes were derived. In addition, my results surprisingly showed the subtle variation of pressure within the thick succession of shale units of the Qalibah formation.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Earth Sciences
Physics
Petroleum
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Korvin, Gabor
Committee Members:Abdullatif, Osman and Al-Dossary, Saleh
ID Code:138901
Deposited By:NOUR ABDULSHAKOUR MARK (g200703690)
Deposited On:29 May 2013 15:01
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page