KFUPM ePrints

Management of the Drilling Wastes in the Eastern Province of Saudi Arabia

l Management of the Drilling Wastes in the Eastern Province of Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
1637Kb

Arabic Abstract

تتركز عمليات الحفر عن البترول والغاز الطبيعي في الجزء الشرقي من المملكة العربية السعودية والتي تحتضن أعلى الاحتياطيات في العالم , وفي الحقيقة فأن المنطقة الشرقية تتواجد فيها أكثر من 90 % من الاحتياطيات في المملكة, لقد ازدادت عمليات الحفر في هذه المنطقة بشكل كبير لتلبي احتياجات العالم وكذلك المملكة من النفط,وللأسف , فأن عمليات الحفر يتصاحب معها بعض التأثيرات البيئية المختلفة على البيئة المحيطة,أن عدم التعامل الجيد مع الكميات الكبيرة من المخلفات الناتجة عن عمليات الحفر قد ينتج عنه تأثيرات سلبية جسيمة على البيئة ولهذا فأنه من المهم التعامل معها بطرق سليمة . تحتوي مخلفات الحفر بشكل عام على المخلفات السائلة ( سوائل طينة الحفر ) وكذلك المخلفات الصلبة ( الفتات الصخري) الناتجة عن تفتيت الصخور إثناء الحفر.هذا المخلفات تحتاج إلى إدارة بيئية مناسبة لتجنب الآثار السلبية على البيئية, لقد تم في هذه الدراسة تصميم استبانه لجمع بعض المعلومات المتعلقة بعمليات الحفر ,المخلفات الناتجة عنها , كمياتها ,تركيبها , خصائصها , طرق معالجتها و إدارتها وذلك بتعاون مع عدد من شركات التنقيب عن الغاز والبترول ومقاولين الحفر في المنطقة الشرقية. لقد تم جمع وتحليل المعلومات المتعلقة بأهداف الدراسة واستخدام التحليلي الوصفي لعمل مقارنات مهمة بين ما تطبقه شركات الحفر في المملكة وبين ما يعمل به في الدول المتقدمة. من نتائج هذا البحث المهمة عدم وجود أنظمة ومعايير بيئية حكومية للتعامل مع مخلفات الحفر, كذلك استمرار بعض الشركات في استخدام بعض أنواع سوائل الحفر الغير أمنه والتخلص منها بطرق تقليدية قديمة أقل تكلفة وأكثر خطراً على البيئة .لقد استنتجت الدراسة أن )63.2%( من شركات الحفر تستخدم طينه الحفر المائي,بينما (31.6%) من الشركات تستخدم طينة الحفر الزيتي , كما استنتجت الدراسة أيضا أن حجم مخلفات الحفر غير ثابت في معظم الشركات, لقد تم في نهاية هذا البحث تقديم بعض التوصيات والحلول التي سوف تساهم في التخفيف من الآثار المترتبة على البيئة.

English Abstract

The oil and gas drilling operations are more concentrated in the Eastern Province of Saudi Arabia which hosts the biggest Oil and Gas Reserves in the world. In fact, the Eastern Province has more than (90%) of the oil and gas reserves in contrary. The drilling operations have increased and expanded in this area to meet the global demand and to increase the amount of reserves of the Kingdom. Unfortunately, the drilling operations and activities are associated with several serious impacts on the surrounding environment. The improper handling of the large quantities of drilling wastes produced from the various drilling activities represents one of these serious negative impacts that need to be considered. Drilling wastes consist mainly of drilling fluids and solid cuttings. These drilling wastes need a proper environmental management to avoid the negative effects on the environment. In this study, data on the current oil and gas drilling activities was collected with cooperation with oil and gas companies working in Eastern part of Saudi Arabia, the main data was collected through distributed questionnaire to members of the companies, then extraction of the results and analyses of the data were conducted .The study has found generally that highest percentage of the drilling companies with used Water Based Fluids ( 63.2%), on the other hand 31.6 % of the respondent companies used the Oil Based Fluids. The study also has found that the volume of drilling wastes produced is not consistent, most respondents companies produced a range between (500 - 4000) tons of fluids wastes and (300-3000) tons of the solids cuttings. Finally the study recommends some measures to best practices to mange drilling wastes.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Tawabini, Bassam
Committee Members:Al-Majed , Abdulaziz and Qurban , Mohammad
ID Code:138810
Deposited By:AL-ZAHRANI ALI ATTYAH (g200805120)
Deposited On:26 Dec 2012 15:09
Last Modified:26 Dec 2012 15:09

Repository Staff Only: item control page