KFUPM ePrints

DEVELOPMENT OF AN ON-SITE SAMPLING AND EXTRACTION APPROACHES FOR ORGANOCHLORINE PESTICIDES IN SEAWATER AND SEA FOODS

l DEVELOPMENT OF AN ON-SITE SAMPLING AND EXTRACTION APPROACHES FOR ORGANOCHLORINE PESTICIDES IN SEAWATER AND SEA FOODS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 15 October 2012.

1537Kb

Arabic Abstract

المبيدات الكلورية العضوية (OCPs) هي فئة من المبيدات التي تم حظرها في جميع أنحاء العالم منذ عام 1980 و ذلك بسبب سميتها، وعدم استقرارها الكيمائي و قابليتها العالية في الذوبان في المحيط الدهني. إضافة الى طول نصف-عمرها البيولوجي. وبالتالي فإن هذه المبيدات تتراكم بنسبة عالية في السلسلة الغذائية للكائنات الحية. و بالامكان ان تنتقل مكونات هذه المبيدات إلى الحيوانات عن طريق البيئة المحيطة أو من الوجبات الغذائية. كذلك، و بما ان محتوى الدهون الحيواني يؤثر على عملية التراكم، قد أخذنا ذلك في الاعتبار و أجرينا دراسة على المبيدات الكلورية العضوية المستخلصة من عينات لانسجة الكائنات الحية و التي تم جمعها من محلات السوبر ماركت وصيادي الأسماك في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. وفي هذه الرسالة تم تطوير الية جديدة لاعداد العينات في الموقع( خارج المعمل ) لهذه المبيدات و ذلك باستخدام جهاز مزود ببطارية كهربائية و الذي يتمتع بخاصية التدفق المستمر حيث صمم للاستخراج الصلب جزئيا للاجسام الصغيرة. ويستخدم هذه الجهاز الكهربائي المحمول (المضخة) لتهيج و اثارة محلول العينة في موقع أخذ العينات و ذلك لتسهيل عملية الاستخراج. وقد تم تطوير الجهاز المقترح لتلبية الحاجة الى الحصول على عينات كثيرة في مساحة شاسعة وبكفاءة عالية و بأسعار معقولة. هذا من شأنه ان يسهل عملية رصد الملوثات الكيمائية في مياه البحر.

English Abstract

Organochlorines pesticides (OCPs) is a class of pesticides that have been prohibited worldwide since the beginning of 1980s due to their toxicity, stability, high liposolubility, long biological half-life, and consequently a high degree of bioaccumulation in food chain. The pollutants can be transferred to animals from either the surrounding environment or from diets. Also, the lipid content of animal influences the bioaccumulation process, with that in mind the thesis conducted a study of OCPs on biota samples collected from the supermarkets and fishermen on the eastern province of Kingdom Saudi Arabia. A novel on-site sample preparation approach for the OCPs using micro-solid phase microextraction with a battery operated continuous flow device has been developed, this handheld battery-operated flow pump was used to provide agitation of the sample solution at the sampling site to facilitate extraction. The proposed system was developed to meet the demand for an effective, efficient, and affordable on-site large volume sampling tool for monitoring of pollutants in the sea water.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Chemistry
Divisions:College Of Sciences > Chemistry Dept
Committee Advisor:CHANBASHA, BASHEER
Committee Members:Al-THUKAIR, ASAD AHMED and AL HOOSHANI, KHALID and ALSAADI, ABDULAZIZ
ID Code:138747
Deposited By:Mohamed Hussein Omar (g200902410)
Deposited On:05 Aug 2012 14:40
Last Modified:05 Aug 2012 14:40

Repository Staff Only: item control page