KFUPM ePrints

LIFE CYCLE COSTING FOR SELECTED STRUCTURAL MATERIALS FOR OFFSHORE PLATFORMS

Al-Kaldi, Ezeldine F.H (2010) LIFE CYCLE COSTING FOR SELECTED STRUCTURAL MATERIALS FOR OFFSHORE PLATFORMS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
3779Kb

Arabic Abstract

هذا البحث يناقش تكاليف دورة الحياة لبعض المواد الأنشائية المختارة في مجال تشييد المنصات البحرية في قطاع النفط والغاز حيث تم أختيار نوعين من أنواع المواد الأنشائية لعمل هذة الدراسة وهما الحديد كمادة أساسية والمادة الأخرى هي مادة اللدائن المدعمة بالألياف الزجاجية كمادة أختيارية.حيث أن الهدف من هذه الدراسة معرفة اذا كانت المواد الأختيارة المستحدثة أقل تكلفة من المواد التقليدية المستخدمة حاليا كالحديد. تم أختيار المنصة الرئيسية ألفا بيتا بحقل الشاهين بقطر لتطبيق الدراسة على نظام المشبك الحديدي المخصص للمشاة ونظام الدرابزين الحديدي ومن ثم تطبيق حسابات دورة تكاليف الحياة لكلا النظامين في حال أختيار الحديد او اللدائن المدعمة بالألياف الزجاجية كمادة أنشائية ومن ثم حساب المادة الأقل تكلفة خلال العمر الأفتراضي للمنصة البحرية. هذه الدراسة تناولت أيضا دراسة العوامل المؤثرة في أختيار المواد الأنشائية في مجال المنصات البحرية ومن ثم تقييمها تقييما كيفيا على حسب الأهمية لكل عامل ومن ثم يتم تقييم المواد المراد أستخدامها تقييما كميا بالنسبة لأهمية العوامل المؤثرة من خلال أستخدام المصفوفة التقييمية.الهدف من هذا الجزء هو توفير أداة فعالة تساعد بأختيار المادة الأنسب على حسب العملية المطلوب أداؤها وذلك قبل القيام بتطبيق حسابات دورة تكاليف الحياة. أظهرت نتائج الدراسة أن مواد اللدائن المدعمة بالألياف الزجاجية هي المادة الأقل تكلفة على طول عمر المنصة البحرية بالنسبة لنظام الدرابزين اما بالنسبة لنظام المشبك المخصص للمشاة فأن مادة الحديد هي الأقل بالنسبة للفترات القصيرة (أقل من ستة سنوات) أما بالنسبة للفترات الأكثر من ستة سنوات فأن مادة اللدائن هي الأقل تكلفة. كما أستخدم تحليل الحساسية لتأكيد ذلك. كما أظهر التقيم الكمي والكيفي من خلال أستخدام المصفوفة التقييمية أن مادة اللدائن هي ألافضل وألانسب للظروف البيئية القاسية كمقاومتها للصدأ وعوامل التعرية هذا بالأضافة الى خفة وزنها مقارنة بالمعادن.

English Abstract

This research discusses life cycle costing (LCC) for selected structural materials at offshore topside platforms. Two materials have been included in this study. Steel materials have been selected as the base materials for offshore structural materials, while new glass reinforced plastic (GRP) materials have been selected as alternative materials. The purpose of this study is to determine whether or not the new materials (GRP) are life cycle cost effective relative to the predictable materials. The AB-platform at Al-Shaheen field in Qatar was selected as a case study. Both the grating and handrail systems at AB-platform were evaluated by using life cycle costing techniques. Factors that affect material selection were studied in the literature review, and the evaluation and selection model for offshore materials was developed based on both qualitative and quantitative measures. In the qualitative evaluation, the factors that affect materials selection were weighted using a scoring matrix. In the quantitative evaluation, weighted criteria were used in the evaluation matrix to rank the selected materials. This method provides the users with effective tools to select among competing alternative materials with the desired function and it has to be performed prior the life cycle costing analysis. Finally, the results of the study revealed GRP materials are more economical over the platform lifetime at all selected interest rates with significant difference in the final cost by using (LCC) techniques. The results show that the GRP handrails are less than steel handrails in LCC at all times; however steel gratings are lower in LCC for a short period less than 6 years, otherwise GRP gratings are more economical.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:13 June 2010
Date Type:Completion
Subjects:Research > Petroleum
Research > Corrosion
Civil Engineering > Structural Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Creators:Al-Kaldi, Ezeldine F.H
Email:ezalkeldi@gmail.com
Committee Advisor:Assaf, Sadi
Committee Members:Assaf, Sadi and Bubshait, Abdulaziz A. and Hassanain, Mohammad A.
ID Code:136298
Deposited By:Ezeldine Alkaldi (g199653690)
Deposited On:28 Jun 2010 09:44
Last Modified:24 Nov 2014 10:44

Repository Staff Only: item control page