KFUPM ePrints

Effect of Co32-, Hco3-, and So42- On the Degradation of Phenol in Electrochemical Oxidation Process.

Ibrahim, Bushra (2010) Effect of Co32-, Hco3-, and So42- On the Degradation of Phenol in Electrochemical Oxidation Process. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
6Mb

Arabic Abstract

تاريخيا، أجريت العديد من الأبحاث العلمية لإزالة الفينول باستخدام عملية الأكسدة الكهروكيميائية ، والتي حققت نجاحا كبيرا فى الآونة الأخيرة، ولكن مع ذلك النجاح الذى حققتة، فإن العملية واجهت بعض الصعوبات أهمها وجود بعض المركبات الكيميائية الاخري في المياه الخام التي غالبا ما تكون سببا رئيسا فى إعاقة عملية إزالة الفينول. الأهداف الرئيسية لهذه الدراسة هي تحسين المعايير التشغيلية وبحث تأثير المركبات الكيميائية الموجودة في المياه الخام على عملية أكسدة الفينول باستخدام عملية الأكسدة الكهروكيميائية. في هذه الدراسة ، تم إستخدم خلية كهروكيميائية بنطاق مختبرى للقيام بعملية الأكسدة الكهروكيميائية للفينول. أظهرت الدراسة أن المعايير التشغيلية الأمثل لفينول ذي تركيز 75 جزء في المليون هي 45 أمبير / سم مربع لكثافة التيار و 6000 جزء في المليون للمحلول الالكتروليتي (كلوريد الصوديوم). التحسين في المعايير التشغيلية الذي تحقق في هذه الدراسة كان سببا رئيسا وراء النجاح الذي تحقق في رفع كفاءة عملية إزالة الفينول في المياه الخام. كما أن نتائج هذه الدراسة أكدت أن إثنين فقط من أنواع المركبات الكيميائية الموجودة فى المياة الخام وهما بيكربونات الصوديوم ، وكلوريد المغنيسيوم اللذان يعوقان عملية أكسدة الفينول. للتسريع من عملية إزالة الفينول, تمت إضافة 1 ٪ من فوق أكسيد الهيدروجين. مما أدى إلى تخفيض 25 دقيقة من وقت عملية الإزالة وذالك يعود إلى الأثر المحتمل لحدوث تفاعل فنتون كعملية أكسدة متقدمة. ومن المتوقع ان تسهم نتائج هذه الدراسة في حل مشكلة إزالة الفينول، وتعزيز الجهود البيئية لإزالة الفينول من مياه الصرف الصناعى.

English Abstract

Historically, extensive research was conducted in the degradation of phenol using electrochemical oxidation process, which has recently achieved considerable success. However, the process has experienced some difficulties mainly due to the species present in raw water which hinder the degradation process. The main objectives of this study are to optimize the operational parameters and to investigate the effect of chemical species, present in raw water, on the degradation of phenol using electro-chemical oxidation process. In this study, a lab-scale experimental reactor was used to carry out the electrochemical oxidation of phenol. The results showed that at 75 ppm of phenol concentration, 45 mA/sq cm current density and 6000 ppm electrolyte (sodium chloride) were found to be the optimum operation parameters. The parameters optimization realized in this study was the main reason behind the success achieved in the phenol removal and removal enhancement in the raw water. The results of this study confirmed that only two species, namely, sodium bicarbonate and magnesium chloride hinder the phenol degradation process. In order to enhance phenol removal, 1% of Hydrogen Peroxide was added. This enhancement is due to the possible effect of the Fenton’s reaction (AOP). This resulted in 25 minutes reduction in the process time. The findings of this study are expected to contribute to solving the phenol degradation problem and enhancing the environmental efforts of the removal of the industrial wastewater phenols.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:07 February 2010
Date Type:Completion
Subjects:Environmental
Petroleum
Civil Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Civil Engineering Dept
Creators:Ibrahim, Bushra
Email:bushraoi@yahoo.com
Committee Advisor:Al-Malack, Muhammad
Committee Co-Advisor:Bukhari, Alaadin
Committee Members:Vohra, Muhammad and Al-Suwaiyan, Mohammed and Morsy, Mohamed
ID Code:136227
Deposited By:Bushra Osman Ibrahim
Deposited On:29 Mar 2010 15:39
Last Modified:30 Apr 2011 17:04

Repository Staff Only: item control page