KFUPM ePrints

Quality of service routing

Mohammed, Yassir Obeid (2001) Quality of service routing. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
5Mb

Arabic Abstract

تقليدياً تقوم خوارزميات إمرار البيانات بالشبكات باختيار أقصر الطرق على أساس التكلفة والتي قد تكون عدد الموصلات المستخدمة أو زمن التأخير أو حال الزحام الممر ، مثلا باستخدام عدد الموصلات الأقل أو الممر الأقل ازدحاماً . شبكات البيانات في هذه الآونة عرضة لأنواع مختلفة من البيانات كالصور والصوتيات هذه البيانات تتطلب نوعية خدمة خاصة ويتوقع أن تكون الشبكات في المستقبل عرضة لنوعيات أكثر من شاكلة هذه البيانات كمثال المؤتمرات بالهاتف والفيديو عند الطلب . الامرار أو التوصيل التقليدي للبيانات لا يستطيع خدمة هذه النوعيات من البيانات لأنه لا يعتمد تقييم البيانات وفقاً لنوعية الخدمة المطلوبة . هذا الأمر زاد من الحوجة للإمرار النوعي الذي يستطيع معالجة البيانات المختلفة وخدمتها وفقاً لنوعية الخدمة المطلوبة . في هذا الصدد تم اقتراح الإمراري المرقم متعدد الخوارزميات لتوفير خدمات متعددة بالشبكات ويتوقع أن يقدم حلولاً للعديد من المشكلات المتعلقة بالخدمة وفقاً للنوعية . في هذا البحث قمنا بتقييم الإمراري المرقم متعدد الخوارزميات عملياً ودراسة كيفية عمله لتوفير خدمات متعددة . معايير التقييم في عملنا كانت زمن التأخير الكلي لنقل البيانات والتغيير في زمن التأخير وكمية المعلومات المفقودة عند نقل البيانات .

English Abstract

In traditional routing, data flows are forwarded along the sshortest routes selected on the basis of cost which might be hops count or delay, e.g., minimum-hops or traffic load, e.g., least-loaded. Networks now-a-days are subjected to different types of traffic like audio, video, and images, besides the traditional data; these traffic types have variable quality of service requrements. Future networks are expected to handle even broader types of real-time applications, e.g., video-on-demand and tele-conferencing. Traditional routing is unable to provide services in such networks since it does not support characterization of traffic types as needed by the quality of service. This resulted in an increased need for a service aware routing that has the ability to handle different types of traffic and provide the applications with the quality of service required. In this regard, Multiprotocol label switching (MPLS) has been proposed to provide differentiated services in data networks. MPLS is expected to provide standard solutions for most of the issues related to quality of service routing. In this work we have experimentally evaluated MPLS and studied how it provides differentiated service. The performance criteria in our work are end-to-end delay, delay variation, and packet loss ratio.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:August 2001
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Computer Engineering Dept
Creators:Mohammed, Yassir Obeid
Committee Advisor:Youssef, Habib
Committee Members:Almulhem, Abdulaziz S. and Sait, Sadiq M.
ID Code:10175
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 16:58
Last Modified:25 Apr 2011 10:24

Repository Staff Only: item control page