(2000) Analysis and design of buried pipelines. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
9797.pdf Download (13MB) | Preview |
Arabic Abstract
ان تصميم وتحليل الأنابيب المدفونة يتطلب مراعاة التفاعل بين الأنابيب والتربة . مقارنة بالدراسات السابقة في هذا المجال ، تستعمل الدراسة الحالية طريقة العناصر المحدودة الغير خطبة الأكثر واقعية وشمولاً لتحليل الأنابيب تحت تأثير الأكوام الرملية والطرق العابرة . لقد تم تصنيف التربة المحيطة بشبكة الأنابيب المحلية وتم إيجاد خواص كل تربة لنموذج دنكن وسلـيق . وقـد استعمل هذا النموذج لمحاكاة تصرف التربة بطريقة العناصر المحدودة الغير خطية . لقد أجريت دراسة العوامل المؤثرة على الأنابيب بمختلف أقطارها تحت تأثير الأكوام الرملية التي يصل علوها في بعض الأحيان إلى 60 قدماً كما تتعرض هذه الأنابيب لضوط عديدة نتيجة التحميل المتحرك والضغط الداخلي وكذا التحميل الناتج عن تغير الحرارة . وقد استخدمت نتائج هذه الدراسة لتطوير نماذج احصائية ترتكز على طريقة التراجع الخطي ذات التغيرات المتعددة . ولقد بينت النماذج المطورة قدرتها على التنبؤ بالإجهادات والتغييرات القطرية التي تحدث في الأنابيب تحت تأثير الأكوام الرملية والطرق العابرة .
English Abstract
The analysis and design of buried pipeline is a problem of soil-structure interaction. Compared with previous work in this area, this study utilizes a more realistic and comprehensive non-linear finite element method to analyze pipes subjected to sand overburden and crossing highways. Soils associated with local pipe network are characterized, and soil properties for Duncan and Selig model, which are to be used in the non-linear finite element analyses, are determined. A parametric study is carried out for pipes of various diameters and thicknesses under sand overburden up to 60 feet and subjected to various other loadings such as live load, internal pressure, and temperature. The results of the parametric study are used to develop regression models using the multiple linear regression method. The regression models are capable of predicting stresses and diameter changes in the pipes under sand overburden and crossing highways.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Civil Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering |
Committee Advisor: | Abduljauwad, Sahel N. |
Committee Members: | Al-Ghamedi, Hamdan Naser and Al-Shayea, Naser A. and Asi, Ibrahim M. K. |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 13:49 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:51 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9797 |