(1995) Laboratory evaluation of hedmanite and lime modified asphalt concrete mixes. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
9781.pdf Download (4MB) | Preview |
Arabic Abstract
يعتبر مجال تحسين الخلطات الأسفلتية بإضافة المحسنات مجالاً معقداً حيث يوجد هناك العديد من المواد والعديد من المنتجين ، وكذلك فإن هناك تباين واضح في أداء الخلطات المحسنة . ولهذه الأسباب يواجه القائمون على تصميم الخلطات الأسفلتية في المملكة مهاماً صعبة في هذا الموضوع ، حيث توجد صعوبة في اتخاذ القرار من حيث إمكانية استخدام مضاف معين لحل مشكلة معينة ، وكذلك تقرير تمكن الخلطة المحسنة على تحمل الطقس والأوزان التي ستمر عليها وإذا ما كان هذا الحل اقتصادياً أم لا . وبناءً على هذا الوضع ، تم إجراء هذا البحث لتقييم أداء مادة محسنة جديدة تسمى (هدمانايت) (ألياف الصوف الصخري الطبيعي) ، وذلك بإضافتها إلى خليط الأسفلت لتحل محل مادة الحشو في الحصمة . تم استخدام حصمة أبو حدرية في تجهيز عينات الخلطة المحسنة بنسب مختلفة من الهدمانات والجير وذلك كمواد لتحل محل حشوة الحصمة . كما وتم استخدام طريقة مارشال لتصميم لاخلطات الأسفلتية في تعيين لانسبة المثلى لمحتوى الاسفلت في كل من خلطتي السطح والقاعدة الأسفلتيتين وتم استخدام تلك النسبة في جميع الخلطات المحسنة بعد ذلك استخدمت الاختبارات الميكانيكية لتعيين الخصائص الهندسية للخلطات المحكمة والخلطات المحسنة والتي تم تصميمها بطريقة مارشال . وشملت هذه الاختبارات اختبار معامل المرونة ونسبة فقدان لاقوة واختبار قوة مقاومة الانشطار بالشد واختبار الزحف ، واختبار لاإجهاد وكذلك اختبار النشوه الدائم . وقد لوحظ حدوث زيادة في معامل المرونة للخلطات المحسنة بنسب معينة من الهدمانايت والجيد . ولكن كان تأثير الهدمانايت سلبياً في كل من اختباري الانشطار بالشد وفقدان القوة نتيجة التعرض للماء ، ولم يطرأ أي تغيير في نتائج اختبار الرص عند استخدام الخلطات المحسنة . كما وأبدت الخلطات المحسنة بالجير مقاومة أفضل لكل من الاجهاد والنشوه الدائم من تلك التي تم تحسينها بالهدمانايت . دلت النتائج عموماً على أن لاستخدام ماد الجير كمادة حشو للحمصة المحلية فاعلية أكثر من مادة الهدمانايت في مجال تحسين الخلطات الاسفلتية .
English Abstract
The area of asphalt additives and extenders is somewhat complex, a variety of products and suppliers exist, and the evidence of behavior and performance is largely scattered and inconclusive. For these reasons, prospective users in the Kingdom's highway agencies are facing a rather difficult task in sorting out this subject and assessing whether or not a particular additive or extended can be applied to their problem as per the environment and loading conditions, and with what technical and economic effectiveness. In view of the situation this investigation was undertaken to evaluate the effectiveness of a new additive called "Hedmanite" (Rookwool natural fibers) as a filler in the local road paving mixtures. Abu-Hadriyah aggregates were used to pepare control mix as well as modifed mixes having different percentages of hedmanite and lime as a substitute to conventional crushed stone filler in the aggregate gradation. Optimum asphalt content was obtained by Marshall method for the control mix for both wearing coarse and base coarse gradation, and was used in all the modified mixes. Mixes were evaluated for engineering properties and it was found that certain percentages of both hedmanite and line are effective in improving the resilient modulus of the mixtures, while the marshall stability loss and tensile strength loss is higher in hedmanite mixes. Creep test shows no specific trend for the MOC gradation used in this study. Lime modified mixes shows better resistance to fatigue and rutting than the hedmanite modified mixes. Results indicates that high quality asphalt concrete mixes can be prepared using lime as a filler than the material hedmanite for the local aggregates.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Civil Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering |
Committee Advisor: | Al-Abdul Wahhab, Hamad I. |
Committee Members: | Al-Ahmadi, H. M. and Ali, Iqbal |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 13:48 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:51 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9781 |