(2003) License plate recognition system. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
9680.pdf Download (13MB) | Preview |
Arabic Abstract
تعد نظم القراءة الحاسوبية للوحات ترخيص السيارات (License Plate Recognition Systems) من إحدى نظم المواصلات الذكية والتي تكتسب أهمية خاصة في تطبيقات جمع تعرفة الطرق السريعة وأنظمة مراقبة المرور ، ويتطلب هذا النوع من الأنظمة الحاسوبية درجة عالية من الدقة ، لذا يوجد الكثير من الأبحاث العلمية التي تناولت هذه النظم بالدراسة وتم تطبيقها على لوحات ترخيص كورية وصينية وأوربية وأمريكية ، وقد تم تصميم وإنتاج هذه النظم على نطاق تجاري بناء على هذه الأبحاث ، أما بالنسبة للوحات الترخيص العربية فلا يوجد من هذه الدراسات إلا النزر اليسير . لذلك ومن خلال هذه الرسالة قمنا بدراسة تهدف إلى تصميم نظام لقراءة لوحات ترخيص السيارات في المملكة العربية السعودية ، هذا ويتكون أي نظام حاسوبي لقراءة لوحات ترخيص السيارات من أربعة مراحل أساسية . إحراز الصورة (image acquisition) واستخلاص اللوحة (license plate extraction) وتجزئة اللوحة (license plate segmentation) ثم مرحلة قراءة اللوحة (license plate recognition) ، وقد قمنا من خلال هذه الرسالة باقتراح طرق حاسوبية (algorithms) لاستخلاص اللوحة اعتمادا على مطابقة الحواف الرأسية (vertical edge matching) ، كما قمنا باستخدام صور الإسقاط الأفقية والرأسية (horizontal and vertical projection profiles) لإتمام مرحلة تجزئة اللوحة ، أخيراً قمنا بدراسة منهجين مختلفين هما الطريقة التركيبية (syntactic approach) وطريقة استخدام الشبكات العصبية (neural network approach) للقيام بعملية التعرف النهائية وقراءة لوحة الترخيص . هذا وقد تم بناء تطبيق حاسوبي باستخدام برنامج ماتلاب نسخة (matlab 6.1) 6.1 كنظام لقراءة لوحات ترخيص السيارات السعودية حيث أظهرت النتائج تفوق الطريقة التركيبية على طريقة الشبكات العصبية في دقة قراءة اللوحات ، علما بأنه قد تم اختبار هذا النظام على صور 310 سيارة تم التقاطها في ظروف إضاءة مختلفة ، وقد أظهرت النتائج القدرة على قراءة لوحات الترخيص بصورة صحيحة في 96% من هذه الصور باستخدام الطريقة التركيبية .
English Abstract
A License Plate Recognition (LPR) System is one kind of an Intelligent Transport System and is of considerable interest because of its potential applications in highway electronic toll collection and traffic monitoring systems. This type of applications puts high demands on the reliability of an LPR System. A lot of work has been done regarding LPR systems for Korean, Chinese, European and US license plates that generated many commercial products. However, little work has been done for Arabian LPR systems. This thesis addresses the problem of an LPR system for Saudi Arabian plates. A general LPR system consists of four stages, Image acquisition, License plate extraction, License plate segmentation and License Plate Recognition. In this thesis we have proposed algorithms for the extraction stage based on vertical edge matching. The segmentation stage is performed using the horizontal and vertical projection profile. Finally, we have investigated two approaches to carry out the recognition stage, viz syntactic and neural network. The Proposed system has been implemented using MATLAB6.1 and results have shown that the syntactic approach has given better results than the neural network approach. The performance of the system has been investigated on real images of about 310 vehicles captured under various illumination conditions. Recognition of about 96% using syntactic approach shows that the system is quite efficient.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Computer |
Department: | College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science |
Committee Advisor: | Sarfraz, Muhammad |
Committee Members: | Zidouri, Abdelmalek and Rao, M. R. K. Krishna and Al-Khatib, Wasfi Ghassan and Nassif, Samer |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 13:46 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:49 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9680 |