(2005) Calibration of VISSIM to the traffic conditions of Khobar and Dammam, Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
9678.pdf Download (864kB) | Preview |
Arabic Abstract
محاكاة المرور شاعت بكثرة في الوقت الحاضر لكونها أداة فاعلة لتحليل مشكلات النقل بأقل التكاليف. وقد قادت التطورات الحديثة في تقنية الحاسب الآلي إلى تحسن دقة نماذج المحاكاة الميكروسكوبية. وتعتبر معايرة النموذج خطوة هامة لأي دراسة تقوم على أساس المحاكاة وذلك للحصول على نتائج واقعية من هذا التحليل. الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو معايرة نموذج المحاكاة لحركة المرور (VISSIM) لمنطقة الخبر والدمام في المملكة العربية السعودية. وللمعلومة فإن (VISSIM) هو نموذج محاكاة ميكروسكوبي ألماني بدأ استخدامه في الانتشار في الولايات المتحدة الأمريكية والعديد من الأقطار الرئيسية الأخرى. وهو أحد أنظمة المحاكاة القليلة التي تغطي مجالاً واسعاً من الحالات المرورية ويشمل ذلك حركة المرور والحافلات على الطرق الداخلية والطرق السريعة. ولتحقيق الهدف الأساسي، تم تعديل العديد من القيم الافتراضية للمتغيرات مثل عدد العربات المراقبة، المسافة الآمنة المطلوبة، قرار إضاءة إشارة الانعطاف والمسافة المطلوبة لتغيير خط السير وذلك لتلائم المتغيرات في منطقة الدراسة. النتائج المحصلة من هذه القيم المعدلة أظهرت عدم وجود فارق بين النتائج الميدانية والنتائج المستخلصة من نموذج المحاكاة. وللتحقق من معايرة النموذج، فقد تم تطبيقه على شبكة طرق أخرى في مدينة الدمام باستخدام مجموعة القيم الافتراضي المعدلة. وأظهرت نتائج التدقيق أن الفرق بين النتائج الميدانية والنتائج المستخلصة من نظام المحاكاة في منطقة الدمام ضمن نطاق مقبول.
English Abstract
Simulation modeling is an increasingly popular and effective tool for analyzing transportation problems with the least cost. Recent advancements in computer technology have led to the development of high fidelity microscopic simulation models. For any simulation study, model calibration is a crucial step for obtaining any representative results from the analysis. The main objective of this study is to calibrate and validate the microscopic traffic simulation model VISSIM to the traffic conditions of Khobar and Dammam, Saudi Arabia. VISSIM is a German microscopic simulation model that is beginning to see increased use within the United States and in many other major countries. It is one of the few comprehensive microscopic traffic simulators covering a wide range of traffic situations including traffic and transit on urban roads and motorways. To achieve this main objective several default values for the parameters such as number of observed vehicles, additive and multiplicative part of desired safety distance, amber signal decision and distance required in changing lane were modified to replicate field conditions. The results with these modified values showed no discrepancy between the model simulation MOE's and the field observed MOE's. In order to validate the calibrated model, it has been applied on another network chosen in Dammam city using a different data set. Model validation was regarded as a final stage to investigate if each component adequately reproduces observed travel characteristics and overall performance of the model is within an acceptable error. The results of the validation showed that the difference between the field observed MOE's and the VISSIM simulation results are within the acceptable range.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Civil Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering |
Committee Advisor: | Al-Ahmadi, Hasan M. |
Committee Members: | Al-Abdul Wahhab, Hamad I. and Al-Ofi, Khalaf A. and Al-Sughaiyer, Mohammed A. and Al-Senan, Shukri H. |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 13:46 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:49 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9678 |