Effect of intermetallic phases on corrosion of Aluminum-Silicon Carbide (Al-SiCp) composites

(2001) Effect of intermetallic phases on corrosion of Aluminum-Silicon Carbide (Al-SiCp) composites. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
9585.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

تستخدم التولينا المكونة من الفلزات والمعززة بجسيمات من اللافلزات في التطبيقات التي تتطلب قدرة ميكانيكية عالية تتميز هذه التوليفات بخواص لا تتوافر في المواد الأحادية مثل الصلابة العالية ، معامل تمدد حراري منخفض ، مقاومة عالية للبلي ، وكثافة منخفضة مما يجعلها مناسبة لبعض الصناعات مثل صناعة مراكب الفضاء والسيارات والبناء التآكل الموضعي في هذا النوع من التوليفات يمثل أحد العوائق الرئيسة في استخدامها على نطاق واسع ويمكن الحد من هذا العائق من خلال التصميم الأولى ومن خلال تعديل عملية التصنيع للمولفات . لقد تم دراسة تأثير التآكل في أربعة أنواع من سبائك الألمنيوم وهي (F3k.OOS,F3S.OOS) و (F3k.20S,F3S.20S) المعززة بنسبة 20% من الحجم بواسطة (SiC) تمت دراسة مقاومة هذه السبائك للتآكل بالطرق التالية . فقدان الوزن وقياسات الممانعة الكهروكيميائية في محلول مائي يحتوي على 3.5% من كلوريد الصوديوم استخدم المجهر الضوئي والإلكتروني الماسح وحيود الأشعة السينية والفحص الفلوري للأشعة السينية لتقييم دور المركبات الفلزية ، عينات متآكلة وعينات غير متآكلة من السبائك المعنية في هذه الدراسة . أظهرت النتائج أن السبائك المعززة لها قابلية عالية للتآكل مقارنة بالسبائك الغير معززة . كما أنه لوحظ أن عمليات النقر في هذه السبائك اتخذت أشكال مختلفة . بعض المركبات الفلزية في هذه السبائك لها دور ملحوظ في تكون التآكل المتمركز .

English Abstract

Particulate-reinforced metal-matrix composites (MMC) have been used in several applications where high mechanical performance and other related properties are paramount requirements. High specific modulus, low thermal expansion coefficient, good wear resistance, low density and low cost are the major attractive characteristics of this class of materials in aerospace, automobile and construction industries. Localized corrosion, in these alloys, is usually insidious and may lead to catastrophic service failures. This can only be minimized by incorporating corrosion control at the design stage and by modifying the processing routes. The corrosion behavior of four different types of aluminum alloy was studied. Two of these alloys (F3K.20S and F3S.20S) are reinforced with 20% by vol. SiC while the remaining two samples (F3S.00S, and F3K.00S) are not reinforced. Weight loss, potentiodynamic and cyclic polarization techniques were used to study their corrosion behavior in 3.5%wt. NaCl solution. Micro-analytical studies such as optical micrography, scanning electron micrography (SEM), X-ray diffraction, X-ray fluorescence (XRF) were utilized to analyze the role of intermetallic phases in both corroded and non-corroded samples of these mentioned alloys. The results showed that un-reinforced alloys have higher corrosion resistance as compared to their reinforced counterparts. Pits observed in all the alloys show different shapes and structures. Some intermetallic phases in the reinforced alloys were suspected to have contributed to the formation of localized corrosion.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Mechanical
Department: College of Engineering and Physics > Mechanical Engineering
Committee Advisor: Ahmad, Zaki
Committee Members: Gasem, Zuhair M. and Allam, Ibrahim M. and Abdul Aleem, B. Jabbar
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:44
Last Modified: 01 Nov 2019 13:48
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9585