Developing behavioral models for driver gap acceptance at priority intersections.

(1997) Developing behavioral models for driver gap acceptance at priority intersections. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
9553.pdf

Download (15MB) | Preview

Arabic Abstract

تشكل القطاعات غير المحكومة بإشارات ضوئية عنصراً مهماً في شبكات الطرق . حيث أن نسبة كبيرة من الحوادث والتأخير يحدث على هذه التقاطعات . وبالرغم من ذلك فهناك نقص في الدراسات اللازمة لتقييم وتحسين أداء هذه التقاطعات ، وفهم سلوم (طريقة تصرف) السائقين عندها . لقد تمت في الدراسات السابقة الإشارة بأنه يمكن دراسة وتحليل هذه التقاطعات ضمن إطار خصائص قبول السائقين للفجوات الزمنية (Gap Acceptance) التي تحدث في إتجاه الحركة الرئيسي . وتمت الإشارة أيضاً إلى أهمية أن تؤخذ خصائص السائقين ، والمركبات ، والرحلات بالإضـافة إلى خصائص الحركة المرورية ، وخصائص التقاطع نفسه بعين الاعتبار في هذه الدراسة . إلا أنه لم يتم قبل هذه الدراسة إجراء أية دراسات تحليلية بهذا الشأن ، ولم يتم تحديد أثر أي من خصائص السائقين والمركبات والرحلات على طريقة تصرف السائقين حيال قبول الفجوات الزمنية المتاحة لهم على التقاطعات غير المحكومة بإشارات ضوئية ، كما أن النتائج الموجودة في الدراسات المحدودة السابقة حول آثار بعض العوامل المرورية التي تم دراساتها مختلفة إلى حد التناقض . ومن هنا يأتي دور هذه الدراسة لتغطية هذه الناحية ، حيث تم من خلالها جمع معلومات دقيقة وشاملة عن طريق المقابلات الميدانية مع السائقين والتي تجرى لأول مرة في مثل هذه الدراسات ، وكذلك باستعمال أجهزة التصوير (كاميرات الفيديو) . وقد تم في الدراسات أخذ ما لا يقل من أربعين عاملاً تصف خصائص السائقين والمركبات والرحلات والحركة المرورية والفجوات الزمنية بعين الاعتبار . وتم دراسة الحركة الثلاثة المتعلقة بالتقاطعات ذات الشكل المشابه للحرف T . وقد تم من خلال الدراسة تطوير ومناقشة أكثر من ثلاثين نموذجاً رياضياً وصفياً من نوع (Binomial Logit) . وقد توصلت الدراسة إلى نتائج هامة وجديدة في هذا المجال منها أن خصائص السائقين (مثل العمر والجنس وعدد الحوادث المرورية التي وقعت للسائق وخبرته في القيادة) ، والمركبات (مثل عدد الركاب) ، والرحلات (مثل زمن الرحلة) ، والتي لم تدرس من قبل تعتبر عوامل هامة في تفسير تصرف السائقين فيما يتعلق بقبول الفجوات الزمنية على التقاطعات غير المحكومة بإشارات ضوئية ، كما بينت الدراسة أن هناك نماذج رياضية أخرى مثل (Binary Propit and Maximum Score) يمكن تطبيقها على الظاهرة المدروسة ، كما أن هناك تطبيقات عملية كثيرة لنتائج الدراسة في مجال هندسة المرور وتصميم الطرق . وقد تم توضيح بعض هذه التطبيقات .

English Abstract

Priority intersections form a major element in road networks since significant portions of traffic accidents and delays occur at them. Nevertheless, there is lack in studies directed to evaluate the performance of these junctions and to understand driver behavior at them. Previous research has acknowledged that priority junctions can be studied within the context of driver gap acceptance behavior and has raised the importance of incorporating driver, vehicle, and trip attributes in gap acceptance studies related to these junctions. However, limited effort has been directed to this subject. The quantitative effects of driver, vehicle, and trip attributes were not evaluated and the reported results in literature about the effects of other typical traffic attributes aer inconsistent. In this study Binomial Logit Behavioral Models are developed for diver gap acceptance at priority intersections. The study has investigated the effect of the main driver, vehicle, trip, gap, and traffic attributes on driver gap acceptance behavior at T-intersections. Left turns form major road and right and left turns from minor road are considered. Data needed to calibrate the models were collected using field administered questionnaires and video cameras. More than thirty models are reported and discussed in the study. Along with the basic traffic and delay attributes such as the gap size, the speed of the approaching vehicle, the total delay imposed on the driver at minor road, and the traffic volume at minor road the driver, trip and vehicle attributes such as driver age, sex and accident experience, trip duration, and vehicle occupancy were found to be significant factors in explaining driver gap acceptance behavior. The study has also concluded that binary choice models other than the binomial Logit could provide an adequate framework for modeling driver gap acceptance process. The results of gap acceptance analysis are applicable to different traffic engineering fields. As an example, the study has demonstrated the applicability of the calibrated models to identify sight distance requirements at priority intersections.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: Civil Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Ergun, Gokmen
Committee Members: Selim, Shokri Z. and Al-Ahmadi, H. M. and Ratrout, Nedal T. and Al-Mubaiyadh, Saad
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:43
Last Modified: 01 Nov 2019 13:48
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9553