Computer aided instruction model for procedural programming languages

(1996) Computer aided instruction model for procedural programming languages. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
9517.pdf

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

التعليم بمساعدة الحاسب الآلي (CAI) هو عملية التدريس بالحاسب الآلي . إن أنظمة التعليم بالحاسب الآلي هي وسائل قيمة لتحسين التعلم لذلك فإنه يستحق دعم بيئات البرمجة بقدرات تعليمية لمساعدة الطلاب لتعلم البرمجة . تعتبر برمجة الحاسب الآلي مادة نموذجية في البيئة الأكاديمية تقدم لجميع طلبة الهندسة والعلوم كمقدمة لعلوم الحاسب الآلي . إن مقدار الاهتمام التقليديد المعطي في هذه المادة لبناء جعل لغة البرمجة هو اهتما مبالغ به ، ويجب أن يبدل بمقدمة أكثر توازناً لهذا المجال . إن عملية تطوير أي برنامج تمر بثلاثة أطوار مميزة : فهم المسألة ، تصميم الحل ، وكتابة البرنامج . تركز غالبية الابداع في البرمجة على تصميم الحل بدلاً من تنفيذه بلغة مختارة . وعليه فقد طورنا نموذجاً يدعى (CAPE) الذي يدعم عملية تطوير البرنامج يتكون هذا النموذج من وحدة تعريف المسألة ووحدة تصميم الحل الاجرائي مدعمة بوسيلة لوضع التصميم بلغتي (FORTRAN) و )Pascal) . من ميزات هذا النموذج أنه يحفز الطلاب لدراسة المسائل الاجرائية عملياً وبعدهم بآلية لانتاج نموذج أولي سريع بعدة لغات للبرمجة .

English Abstract

Computer Aided Instruction (CAI) is the process of teaching by computer. Computer-based educational systems are valuable tools to improve learning. It is thus worth endowing programming environment with educational capabilities to help students learn programming. Computer programming is a typical introductory computer science course that is offered to all science and engineering students in an academic environment. The amount of attention traditionally paid to the syntax of a programming language in the first course is excessive, and ought to be replaced with a more balanced introduction to the discipline. Program development process has three distinct phases: understand the problem, design the solution, and code the program. Much of the creativity in programming is concentrated in designing the solution rather than implementing it in a selected language. We have developed a model, called Computer Aided Programming Education (CAPE), that supports the program development process. CAPE consists of problem definition and algorithm construction modules. Algorithm construction module is currently supported with a facility to map an algorithm(s) into FORTRAN or Pascal code. CAPE motivates students to study the algorithmic problems operationally and provides a mechanism for rapid prototyping in various programming languages.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Department: College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science
Committee Advisor: Al-Sultan, Khaled
Committee Members: Aref, Mostafa Mahmoud and Shafique, Muhammed
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:42
Last Modified: 01 Nov 2019 13:47
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9517