BEYOND ENTERTAINMENT, RIYADH SEASON'S EXPERIENCE IMPACT ON RIYADH'S BRAND EQUITY AND NATIONAL PRIDE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF (Thesis)
Ghada - Thesis - FINAL VERSION 1.pdf - Submitted Version Restricted to Repository staff only until 13 August 2026. Download (2MB) |
Arabic Abstract
تعتبر المهرجانات من العوامل الرئيسية التي تساهم في تشكيل العلامة التجارية للوجهات السياحية. وقد تركزت غالبية الأبحاث السابقة على التأثيرات الاقتصادية للمهرجانات، ومع ذلك، فإن التركيز على آثارها الاجتماعية والنفسية طويلة المدى والوطنية تظل محدودة. تهدف هذه الدراسة إلى البحث في دور تجارب المهرجانات الموسمية تحديداً خلال فعاليات موسم الرياض في تعزيز قيمة العلامة التجارية لمدينة الرياض والفخر الوطني والرفاهية الذاتية. موسم الرياض هو حدث ترفيهي ضخم يُعقد سنويًا في العاصمة السعودية الرياض، ويقدم العديد من الفعاليات الترفيهية مثل العروض الحية، والفعاليات الرياضية والعائلية. تم استخدام منهجي كمي في الدراسة لـ ٢٨١ شخص زاروا فعاليات موسم الرياض. تم استخدام نموذج المعادلات الهيكلية (SEM) باستخدام برنامج SmartPLS4 لتحليل العلاقات بين المتغيرات الرئيسية وهي: تجربة الزوار في المهرجانات الدورية PHF-TX، قيمة العلامة التجارية للوجهة DBE، جاذبية المدينة CC، الفخر الوطني NP، الرفاهية الذاتية SWB، والسرد القصصي ST. أظهرت النتائج أن تجربة المهرجانات تعزز من قيمة العلامة التجارية، جاذبية المدينة والسرد القصصي للزوار. كما أوضحت النتائج أن الفخر الوطني يعزز من الرفاهية الذاتية. تضيف هذه الدراسة إلى الأدبيات الحالية في مجال العلامات التجارية للوجهات السياحية من خلال إثبات كيف يمكن لتجارب المهرجانات أن يكون لها تأثيرات أكبر وأوسع.
English Abstract
Festivals have long been recognized as key drivers in shaping the brand of destinations. The majority of research has concentrated on the economic impacts of festivals; however, there remains a limited focus on their broader social, psychological, and national implications. This study aims to investigate the role of festival experiences of Riyadh Season in enhancing destination brand equity and national pride and ultimately subjective well-being. Riyadh Season, an annual mega-scale entertainment event held in the capital of Saudi Arabia, offers many entertainment events such as live performances, sports events, and family attractions. Using data from 281 visitors to Riyadh Season events and employing Structural Equation Modeling (SEM), SmartPLS4 I analyze the relationships between key constructs: Periodic Hallmark Festival Tourist Experience (PHF-TX), Destination Brand Equity (DBE), City Coolness (CC), Storytelling (ST), National Pride (NP), and Subjective Well-Being (SWB). The findings show that PHF-TX significantly enhances the DBE, CC, and ST. Also, Proven NP boosts SWB. This study enriches the existing literature on destination branding by demonstrating how the festival experience can have a profound, broader impact.
| Item Type: | Thesis (Masters) |
|---|---|
| Subjects: | Management and Marketing |
| Department: | KFUPM Business School > Management and Marketing |
| Committee Advisor: | Al-Qahtani, Nasser |
| Committee Members: | Abbasi, Ghazanfar and Frimpong, Kwabena |
| Depositing User: | GHADAH ALGHAMDI (g202301450) |
| Date Deposited: | 14 Aug 2025 08:28 |
| Last Modified: | 14 Aug 2025 08:28 |
| URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/143658 |