STUDY ON INTERACTIONS BETWEEN MECHANICAL AND ELECTRICAL SYSTEMS IN ELECTRIC VEHICLES

STUDY ON INTERACTIONS BETWEEN MECHANICAL AND ELECTRICAL SYSTEMS IN ELECTRIC VEHICLES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
EE_610_MS_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 December 2025.

Download (6MB)

Arabic Abstract

تزايد كهربائية العديد من النظم في السيارات الكهربائية (EV)s يهدف بشكل أساسي إلى تقليل انبعاثات الوقود الأحفوري، بدعْم من تقدم تقنيات أنظمة الطاقة. من المشاكل الحيوية التي بدأت في الظهور هي التفاعل بين الأنظمة الكهربائية الحالية والجديدة المقدمة في السيارات الكهربائية مع النظم الميكانيكية القائمة، والتي تنشأ من اختلافات في مدة استجابة وأنماط ديناميكية هذه الأنظمة. وعلى الرغم من اقتراح استراتيجيات وهياكل متعددة للأنظمة الفردية في السيارات الكهربائية لتقليل الضوضاء والاهتزاز والخشونة (NVH) في الأدبيات، إلا أن العمل المنجز في نماذج شاملة للسيارات الكهربائية كان محدوداً. لذلك، تم تطوير نموذج كامل باستخدام MATLAB/Simulink للسيارات الكهربائية لدراسة الانتقالات الديناميكية خلال ثمانية إجراءات تشغيلية شائعة في رحلة قيادة نموذجية مع دراسة مبسطة عن بعض استراتيجيات التخفيف المقترحة في الأدبيات. وقد تم الاستنتاج أن بعض الأنظمة تتأثر بشكل مستمر بهذه الإجراءات التشغيلية، بينما كانت أنظمة أخرى أكثر مقاومة لها. يعزز هذا العمل مزيداً من الدراسة حل تحسين الهيكل الكامل للسيارات الكهربائية لتقليل NVH وتحسين تجربة القيادة.

English Abstract

The increased electrification of many systems in electric vehicles (EV)s is primarily aimed to reduce fossil fuel emissions backed by advancement in power system technologies. One critical problem that arises is the interaction between the current and new electrical systems introduced in EVs with the existing mechanical systems, which originates from their varying dynamic response durations and patterns. Although various strategies and architectures of EVs individual systems to reduce noise, vibration and harshness (NVH) effects were proposed in the literature, limited work was conducted on comprehensive EV models. Therefore, a complete MATLAB/Simulink model for EVs was developed to study system transients and dynamics of eight common operating actions in a typical driving journey along with brief verification of some mitigation strategies proposed in the literature. It was concluded that some systems are consistently impacted by these operating actions while other systems were more resistant to them. This work promotes further investigation to study optimizing the full architecture of EVs to minimize NVH effects and improve driving experience.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Engineering
Electrical
Department: College of Engineering and Physics > Electrical Engineering
Committee Advisor: Abido, Mohammed
Committee Members: Abido, Mohammed and Kassas, Mahmoud and Shaik, Muhammad
Depositing User: SULTAN BAWAZEER (g202214220)
Date Deposited: 24 Nov 2025 12:11
Last Modified: 24 Nov 2025 12:11
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/143473