THE APPLICATION OF DIGITAL MEDIA IN ARCHITECTURAL DESIGN AND CONSTRUCTION: AN ANALYSIS OF DIFFUSION OF INNOVATION

THE APPLICATION OF DIGITAL MEDIA IN ARCHITECTURAL DESIGN AND CONSTRUCTION: AN ANALYSIS OF DIFFUSION OF INNOVATION. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Final Thesis With Signatures.pdf
Restricted to Repository staff only until 10 September 2025.

Download (3MB)

Arabic Abstract

يعاني مجال الهندسة المعمارية وإنتاج البناء في المملكة العربية السعودية من عدم اعتماد الوسائط الرقمية الجديدة على الرغم من جهود المملكة في الاستثمار في الابتكارات. وعلى الرغم من مساهمتها بنسبة 10.95% من إجمالي الناتج المحلي للقطاعات الغير النفطية، إلا أن إنتاجية المجال تعتبر أقل بكثير من "المستويات المقبولة دولياً". وإدراكًا لأن الوسائط الرقمية يمكن أن تساعد في تصحيح هذه المشكلة المتعددة الأبعاد، تقوم هذه الدراسة بتقييم استخدام تقنيات الوسائط الرقمية في جميع أنحاء عملية التصميم المعماري في المملكة العربية السعودية. تتبنى الدراسة منهجًا متعدد الأساليب، وذلك باستخدام مراجعة الأدبيات، والاستبيانات، والمقابلات للحصول على البيانات. شارك في الدراسة 116 شخص من ذوي الخبرة المحلية، بينما تم إجراء 5 مقابلات شبه منظمة مع خبراء. من أبرز النتائج أن برامج التصميم بمساعدة الكمبيوتر (2D + 3D CAD) ونمذجة معلومات البناء (BIM) كانت من أبرز تقنيات الوسائط الرقمية، وكانت برامج AutoCAD وArchiCAD و Revit هي أكثر حزم البرامج استخدامًا؛ كان التصميم البارامتري والبيانات الضخمة من التقنيات الأقل استخدامًا. تم تفصيل هذه النتائج بشكل أكبر فيما يتعلق بمراحل عملية التصميم. أعرب السوق السعودي عن استعداد إيجابي لاعتماد وسائل الإعلام الرقمية، ولكن تم ايجاد مشاعر سلبية من الموظفين تجاههم. بالإضافة إلى ذلك، وجد أن الاستعداد مستقل عن أنماط الاستخدام ونطاق الاستخدام. وأخيرا، كانت القيود المالية والافتقار إلى المهارات التقنية من العوائق الرئيسية أمام اعتماد الوسائط الرقمية، في حين كانت القدرة التنافسية في السوق هي الدافع الرئيسي.

English Abstract

The Saudi Arabian architecture and building production industry is suffering from lack of adoption of new technologies despite the kingdom’s efforts in investing in new innovations. Despite contributing 10.95% of the total GDP of non-oil producing sectors, the field’s productivity is considered far below “internationally accepted levels”. Acknowledging that digital media can help rectify this multi-dimensional issue, this study assesses the usage of digital media technologies throughout the architectural design process in Saudi Arabia. The study adopts a multi-method approach, using a literature review, questionnaire surveys, and interviews for data acquisition. 116 practitioners with local experience participated in the study, while 5 semi-structured interviews were conducted with professionals. Highlights of the findings were that 2D + 3D CAD and building information modeling were the most prominent digital media technologies, with AutoCAD, ArchiCAD and Revit being the most used software packages; Parametric design and big data were the least utilized technologies. These findings were further detailed in relation to the design process phases. The field expressed positive readiness for digital media adoption, but negative sentiments from employees were identified. Additionally, readiness was found to be independent from usage patterns and extents of usage. Finally, financial limitations and lack of technical skills were the major barriers to digital media adoption, while market competitiveness was the leading benefit.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Department: College of Design and Built Environment > Architecture and City Design Department
Committee Advisor: Al-Qawasmi, Jamal
Committee Members: Mohsen, Osama and AlKharoubi, Amer
Depositing User: SAUD ABU MUTAWE (g202101610)
Date Deposited: 12 Sep 2024 09:22
Last Modified: 12 Sep 2024 09:22
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/143055