PERSUASIVE GAMES FOR CHILDREN: A GENERIC FRAMEWORK

PERSUASIVE GAMES FOR CHILDREN: A GENERIC FRAMEWORK. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
HayaAlhaqbani_MasterThesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 18 December 2024.

Download (19MB)

Arabic Abstract

هذه الأيام، الألعاب المقنعة التي تستهدف الأطفال تتزايد بشكل سريع. تهدف هذه الألعاب إلى تحسين جوانب مختلفة من حياة الأطفال مثل الصحة، والتعليم، والتواصل، والسلوكيات. يعد تصميم ألعاب مقنعة فعالة للأطفال التي تحقق تغييرًا في السلوك في نهاية المطاف تحديًا في صناعة تطوير الألعاب. يواجه مطورو الألعاب المقنعة العديد من التحديات عند تطوير ألعاب مقنعة للأطفال. يتمثل أحد التحديات في الافتقار إلى القواعد والنظريات التي توجه كيفية تصميم ألعاب مقنعة شيقة وفعالة للأطفال. معظم النماذج الحالية محددة جدًا لسياق او مجال معين ولم يتم اقتراحها خصيصًا للأطفال، مما يعني أنها لم تتعامل مع الأطفال كمستخدمين رئيسيين ولم تأخذ في الاعتبار التقنيات الشائعة الحالية. في الواقع، عند تصميم العاب مقنعة، هناك بعض الجوانب المهمة التي يجب مراعاتها مثل الخصائص السلوكية والمعرفية للأطفال، وكيفية نقل المعرفة بسلاسة من خلال اللعب، وعدم فقدان الجانب الترفيهي من اللعبة، وهي غائبة في النماذج الحالية. معظم الألعاب المقنعة الحالية للأطفال مملة للغاية لأنها تحاول بشكل مباشر إرشاد وتوجيه المستخدمين إلى السلوك المستهدف. لذلك، الهدف من هذه الدراسة هو تزويد مصممي الألعاب المقنعة بإطار عام وغني بالمعلومات يدعم تطوير ألعاب مقنعة فعالة للأطفال. لبناء النموذج المقترح، تم مراجعة الأدبيات للحصول على معلومات حول النماذج السابقة المستخدمة لتطوير ألعاب مقنعة للأطفال. تم إنشاء النموذج المقترح للتغلب على التحديات التي تم العثور عليها من تحليل النماذج السابقة في الادبيات. علاوة على ذلك، الإطار المقترح يأخذ في الاعتبار الخصائص المعرفية والسلوكية للاعبين المستهدفين لتطوير سياق إقناع فعال في اللعبة. ايضا، فإنه يقترح إستراتيجية جديدة لتطوير سياق الإقناع في اللعبة، تم استنباط هذه الإستراتيجية من نظرية معروفة في العلم السلوكي المعرفي. تم تصميم وتنفيذ لعبة مقنعة (BingoFit) باتباع النموذج المقترح. كان الهدف من اللعبة تحفيز الأطفال على زيادة أنشطتهم البدنية. تم تقييم فعالية النموذج من خلال تقييم فعالية اللعبة في القدرة على تحفيز الأطفال لتغيير سلوكياتهم. أجريت دراسة للمستخدم على ٣٥ طفلاً في المملكة العربية السعودية. كانت نتائج دراسة المستخدم واعدة، فقد أظهرت أن الأنشطة البدنية للأطفال قد زادت بنسبة تزيد عن٥٠٪ من أنشطتهم البدنية قبل ممارسة اللعبة. أظهرت نتيجة المقابلات أن الأطفال كانوا نشيطين، وأن افكارهم تجاه الأنشطة البدنية قد تغيرت، ووجدوا أن الأنشطة البدنية ليست ضرورية لتكون مملة ومتعبة، بل يمكن أن تكون ممتعة. ومن هنا نستنتج ان النموذج المقترح في هذه الدراسة قد نجح في تصميم ألعاب مقنعة تحفز الأطفال على اتباع سلوك معين وتوفر تجربة مستخدم ممتعة ومرضية للأطفال.

English Abstract

Persuasive games targeting children have been increasing rapidly. These games aim to improve different aspects of children’s lives such as health, education, communication, and behaviors. Designing effective persuasive games for children that eventually achieve behavior change has been a challenge in the game development industry. Persuasive game developers encounter several challenges when developing persuasive games for children. One challenge is the lack of rules and theories that guide how to design interesting and effective persuasive games for children. Most of the existing frameworks are very specific to certain contexts and not proposed specifically for children, meaning that they did not treat children as main end users. In fact, in designing a persuasive game, some important aspects should be considered such as the behavioral and cognitive characteristics of children, how to smoothly transfer knowledge through playing the game, and not to lose the entertainment side of the game, which are absent in the existing frameworks. Therefore, this thesis aims to provide persuasive game designers with a generic and informative framework that supports the development of effective persuasive games for children. To construct the framework, a systematic literature review (SLR) was conducted to obtain information about the previous frameworks used to develop persuasive games for children and to address the elements\dimensions\methods that have been proven to be effective in developing persuasive games. The proposed framework was constructed to overcome the challenges found from the analysis of the existing frameworks in the SLR, comprise the missing elements, and improve the existing methods. Furthermore, the proposed framework includes an essential method that considers the cognitive and behavioral characteristics of the target players to develop an effective persuasion context in the game and help in developing a game that is tailored to the target players. In addition, it proposes xv a novel strategy to develop the persuasion context in the game, the strategy is elicited from a well-known technique in cognitive behavioral therapy, which is the ABC model. The proposed framework, persuasive game design (PGD) framework, consists of five main phases which are the game context requirements, user characteristics requirements, game design, game development, and game evaluation. A health-related persuasive game (BingoFit) has been designed and implemented by following the PGD framework. The game goal was to motivate children to increase their physical activities. The effectiveness of the framework was evaluated by assessing the game's effectiveness and ability in motivating children to change their behavior. A user study was conducted with 35 children from Saudi Arabia. The results of the user study were promising, it showed that children were active, and their attitudes about physical activities have changed, they found that physical activities are not necessarily to be boring and tiring, they could be enjoyable. Hence, the PGD framework was successful in designing persuasive games that motivate children to follow a certain behavior and provides a fun and satisfying user experience for children.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Systems
General
Department: College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science
Committee Advisor: Baslyman, Malak
Committee Members: Alshayeb, Mohammad and Mahmood, Sajjad
Depositing User: HAYA ALHAQBANI (g201907510)
Date Deposited: 21 Dec 2023 11:08
Last Modified: 21 Dec 2023 11:08
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142662