ChildAware: A Framework for Designing Personalized Educational Games for Children

ChildAware: A Framework for Designing Personalized Educational Games for Children. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Jawaher_Alomair_MS_Thesis .pdf
Restricted to Repository staff only until 29 November 2024.

Download (11MB)

Arabic Abstract

يعد التعلم القائم على الألعاب في الوقت الحاضر استراتيجية تعليمية مستخدمة على نطاق واسع للأطفال. على الرغم من أن الألعاب التعليمية شائعة، إلا أن معظمها يعتبر أقل شعبية من الألعاب غير التعليمية. السبب الرئيسي وراء هذه الحجة هو التصميم السيئ للألعاب التعليمية. إذ لا يوجد نهج موحد أو إرشادات مستنتجة من دراسة تجريبية توجه مصممي الألعاب لتصميم ألعاب تعليمية ممتعة للأطفال. وبالتالي، تم إجراء مراجعة منهجية للأدبيات للتعمق أكثر ودراسة جميع نقاط القوة والضعف في الأطر الحالية والنماذج المفاهيمية ذات الصلة بتصميم الألعاب التعليمية للأطفال. لقد وجد أن جميع الأعمال السابقة أدت بمصممي اللعبة إلى أن ينتهي بهم الأمر بتصميم ثابت للعبة، والذي يُفترض أن يكون مناسب ا لجميع أنواع الأطفال. بالإضافة إلى ذلك، فإن الأطر الحالية تلقي ضو ءا مكثف ا على كيفية تصميم الألعاب التعليمية التي تحقق مخرجات التعلم فقط، متجاهلة منظور تجربة المستخدم . من المتوقع أن يتمتع الأطفال بتجارب تعليمية أكثر متعة عند اللعب بالألعاب التي تتوافق مع تفضيلاتهم وشخصياتهم. ولذلك، اقترحت هذه الأطروحة إطا را جديد ا لتصميم ألعاب تعليمية مخصصة للأطفال. يحتوي الإطار على ثلاث طبقات مفصلة، ولكل طبقة طرقها ومكوناتها الخاصة. تم تقييم الإطار من خلال تصميم لعبة تعليمية تتبع الإطار المقترح. تهدف اللعبة إلى تثقيف الأطفال حول ثلاث تقنيات شائعة للهندسة الاجتماعية. تم استخدام اللعبة من قبل 36 طفل سعودي، حيث تم تقييم مستويات وعي الأطفال قبل وبعد استخدام اللعبة وتجربة المستخدم. أظهرت النتائج زيادة في مستويات وعي المشاركين بهجمات الهندسة الاجتماعية الثلاثة، وأعلن غالبية المشاركين أنهم استمتعوا بتجربة ممتعة. ومن ثم، فإن إطار العمل فعال في مساعدة مصممي الألعاب على إنشاء ألعاب تعليمية مفيدة وممتعة .

English Abstract

Nowadays, game-based learning is a widely used learning strategy for children. Although educational games are trendy, most are considered less popular than non-educational games. The main reason behind this argument is the poor design of educational games. There is no unified approach or empirically driven guidelines that guide game designers to design fun educational games for children. Thus, a systematic literature review was conducted to dig deeper and study all the strengths and weaknesses of the existing frameworks and conceptual models that are related to the design of children’s educational games. It has been found that all the previous work led the game designers to end up with a fixed game design that is assumed to be fit for all types of children. In addition, the existing frameworks shed intensive light on how to design educational games that achieve learning outcomes only, ignoring the user experience (UX) perspective. Children are expected to have more fun learning experiences in games that comply with their preferences and characteristics. Thus, this thesis proposed a novel framework for designing personalized educational games for children. The framework has three detailed layers, and each layer has its own methods and components. The framework has been evaluated by designing an educational game that follows the proposed framework. The game aimed to educate children about three common techniques of social engineering. The game has been used by 36 Saudi children, where the children’s levels of awareness and the user experience were assessed. The results showed an increase in the participants’ levels of awareness about the three social engineering attacks, and the majority of the participants declared that they had a fun and joyful experience. Hence, the framework is effective in helping game designers to create informative, fun educational games.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Systems
General
Department: College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science
Committee Advisor: Baslyman, Malak
Committee Members: Alshayeb, Mohammad and Aljamaan, Hamoud
Depositing User: JAWAHER ALOMAIR (g201907490)
Date Deposited: 10 Dec 2023 07:44
Last Modified: 10 Dec 2023 07:44
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142642