CAUSES OF DISPUTES AND RESOLUTION SYSTEMS IN GOVERNMENT BUILDING MAINTENANCE PROJECTS IN SAUDI ARABIA

CAUSES OF DISPUTES AND RESOLUTION SYSTEMS IN GOVERNMENT BUILDING MAINTENANCE PROJECTS IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
MS_THESIS.pdf
Restricted to Repository staff only until 15 January 2024.

Download (8MB)

Arabic Abstract

ترتبط راحة البشر واستقرارهم الاقتصادي ارتباطًا مباشرًا بظروف منازلهم وأماكن عملهم ومستشفياتهم وما إلى ذلك والتي يتم تحقيقها من خلال الصيانة. رضا ملاك المباني الحكومية عن خدمات صيانة المباني هو مصدر قلق عالمي. تستمر مرافق الحكومة السعودية في الاعتماد حصريًا على مقاولين من القطاع الخاص للصيانة، مما يزيد من احتمالية حدوث النزاع. تنتهي معظم النزاعات التي تنشأ أثناء مشاريع الصيانة الحكومية بالتأثير سلبًا على جميع المعنيين. تتمثل أهداف الدراسة في تحديد الأسباب الرئيسية للنزاعات، وتحديد تكلفة تسوية المنازعات، والمدة، والأساليب المستخدمة في هذا القطاع، وتقييم آثار هذه النزاعات على المقاولين ومشاريع الصيانة. تم تحقيق هذه الأهداف من خلال مجموعة متنوعة من تقنيات تحليل المعلومات التي تم الحصول عليها من الاستبيان المصمم ودراسة الحالة في مشاريع صيانة المباني الحكومية. أسباب النزاعات الرئيسية والمخاطر العالية على التكلفة والوقت والجودة في مشاريع صيانة المباني الحكومية هي عدم وجود رسومات أصلية للمباني الحكومية، ونطاق عمل غير واضح بشكل جيد، وتدخل المالك المستمر في تنفيذ العقد، وتأخر المالك في الاستجابة او اتخاذ القرار، تأخر المالك في السداد، القوى العاملة للمقاول الغير ماهرة، أخطاء المقاول في تقديم العطاء، عدم وعي المقاول بالقواعد واللوائح الحكومية، جداول الكميات غير الدقيقة في عقد المبلغ الإجمالي وتقلب تكاليف المواد أثناء تنفيذ المشروع. تكلفة الوساطة لحل النزاعات أقل من 100.000 ريال سعودي، وتتراوح تكلفة التقاضي أو نظام المحاكم من 100.000 إلى 300.000 ريال سعودي وتكلفة التحكيم في حدود 300.000 ريال إلى أقل من 400.000 ريال سعودي. المدة الأكثر احتمالا لعملية الوساطة لتسوية المنازعات هي أقل من شهرين، والمدة المحتملة لطريقة التحكيم من 2 إلى أقل من 6 أشهر والمدة المحتملة للتقاضي ، ٪ تستغرق ما بين 12 إلى أقل من 18 شهرًا. علاوة على ذلك، يتم استخدام طريقة حل الوساطة من 76 ٪ إلى 100 ويستخدم نظام المحاكم من 50 ٪ إلى 75 ٪، ويتم استخدام طريقة التحكيم من 1 ٪ إلى 25 ٪ لتسوية المنازعات ف ي مشاريع صيانة المباني الحكومية. الزيادة في تكلفة المشروع، وانخفاض الإنتاجية، وفقدان جدوى الأعمال، وتوتر روح الفريق، وخسارة الربحية هي النتائج الرئيسية لنزاعات مشاريع صيانة المباني الحكومية. في الختام، فإن غالبية النزاعات ناتجة من المالكين ووثائق المشروع والمقاولين على التوالي. ومع ذلك، فإن التواصل المستمر هو الخطوة الأولى نحو حل أي نزاع. لذلك، يعد إنشاء استراتيجية اتصال جيدة أمرًا بالغ الأهمية في تقليل حدوث النزاعات في مشاريع الصيانة. كل طرف لديه مسؤولية، وفقط من خلال تعاون الاطراف والتزامهم، يتم نجاح المشروع.

English Abstract

Humans’ comfort and economic stability are directly tied to the conditions of their houses, workplaces, hospitals, etc. which are attained through maintenance. Government building owners' satisfaction with building maintenance services is a worldwide concern. Saudi Arabian government facilities continue relying exclusively on private contractors for maintenance, which increases the probability of dispute occurrences. Most disputes that arise during government maintenance projects end up negatively impacting everyone involved. The study's objectives are to pinpoint the leading causes of disputes, determine the dispute resolution cost, duration, methods employed in the sector, and assess the effects of such disputes on the contractors and maintenance projects. These objectives were achieved by a variety of analysis techniques of information obtained from a designed questionnaire survey and a case study approach in government building maintenance projects. The leading disputes causes and high risks on cost, time and/or quality in government building maintenance projects are the lack of original as-built drawings for government buildings, poorly defined scope of work, owner’s constant interferences in contract execution, owner’s delay in response/decision making, owner’s delay in payment, unskilled contract’s manpower, contractor’s mistakes in devolving the bidding/estimation, contractor’s unawareness of government rules and regulations, inaccurate BOQ in the lump-sum contract and fluctuation of materials costs during project execution. The cost of mediation for resolving disputes is less than SR100,000, the cost of litigation or court system ranges from SR100,000 up to SR300,000 and the cost of arbitration falls within SR300,000 to less than SR400,000. The most probable duration of mediation process for dispute resolution is less than 2 months, the probable duration of arbitration method is 2 to less than 6 months and probable duration of litigation takes anywhere from 12 to less than 18 months. Furthermore, mediation resolution method is used anywhere from 76%-100%, court system is used anywhere from 50% - 75%, and arbitration method is used to settle anywhere from 1% -25% for dispute resolution in government building maintenance projects. The increment in project cost, reduction in productivity, loss of business viability, tension and dampness of team spirit, and profitability loss are the leading consequences of government building maintenance project disputes. In conclusion, the majority of disputes are caused by owners, project documents, and contractors respectively. However, communication is the first step towards the resolution of any dispute. Therefore, establishing a well communication strategy is critical in minimizing disputes occurrences in maintenance projects. Each party has a responsibility, and only with their cooperation and commitment, a project may succeed.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Engineering
Research
Research > Management
Department: College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management
Committee Advisor: Shash, Ali
Committee Members: Alshibani, Adel and Mazher, Khwaja
Depositing User: MOUATH ALGHAMDI (g202001380)
Date Deposited: 15 Jun 2023 06:43
Last Modified: 15 Jun 2023 06:43
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142435