Texture, Pore Type, Mechanical, and Natural Fracture Characterization of Paleozoic and Mesozoic Mud Rocks and Shale, Saudi Arabia.

Texture, Pore Type, Mechanical, and Natural Fracture Characterization of Paleozoic and Mesozoic Mud Rocks and Shale, Saudi Arabia. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
PhD_Thesis_Ammar J Abdlmutalib.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 29 May 2023.

Download (19MB)

Arabic Abstract

الصخور الرسوبية دقيقة الحبيبات مهمة للغاية بسبب أهميتها الاقتصادية. لديها تعقيدات تركيبية ونسيجية كبيرة جدًا. جمعت الدراسة بين التحليل الميداني والمختبري لتسليط الضوء على تأثير تغيرات السحن على خصائص نظام المسام والخواص الميكانيكية لهذه الصخور. تم اختيار عينات من أحد أعضاء قصيبا السيلوري المبكر في تكوين قليبة وطين كربونات العصر الجوراسي الأوسط إلى العلوي عضو الحوطة في تكوين حنيفة وتشكيل الحجر الجيري الجبلي في طويق . ترسب الجزء المدروس من عضو القصيبة داخل المناطق المتأثرة بالتعكر في البحر إلى بيئات السواحل المنخفضة. تم تطوير وتدمير مسام كبيرة بين الجسيمات خلال مراحل الدفن المبكرة. على نطاق صغير بينما تم الحفاظ على مسام داخل الجسيمات صغيرة الحجم. تظهر السحنات تأثيرًا على اختلافات نظام المسام بما في ذلك أنواع المسام وحجمها وهياكلها. إن تشوه الرواسب اللينة على نطاق صغير والتطبق لها تأثير واضح على نفاذية العينات البحرية بينما يؤثر الاضطراب البيولوجي على الجزء السفلي من الشاطئ . تختلف الصخور الطينية من كربونات الجوراسي الوسطى إلى العلوية من أسفل البحر إلى رصيف الشاطئ )عضو الحوطة( إلى الجرف داخل الحوض. تتميز العينات من هذه الوحدات بوفرة المسام داخل الجسيمات، وداخل الهيكل، وبين الجسيمات؛ يُعتقد أن هذه المسام تتطور خلال المراحل المبكرة إلى المتوسطة من الدفن. يُظهر طين طويق هشاشة أقل من حنيفة بسبب ارتفاع محتوى الطين ومعظم التطبقوفرة. يمكن أن تكون هذه النتائج مفيدة لإنشاء نماذج محاكاة التدفق ولتصميم خطط التكسير الهيدروليكي المثلى للوحدات الجوفية المكافئة .

English Abstract

Fine-grained sedimentary rocks are highly significant because of their economic significance. They have very large compositional and textural complexities. The study combined multiple field and laboratory analysis to highlight the influence of facies changes on pore system characteristics and mechanical properties of these rocks. Samples from Early Silurian Qusaiba Member of Qaliba Formation and Middle to Upper Jurassic carbonate mudrocks (Hawtah member of Hanifa Formation and Tuwaiq Mountain Limestone Formation “TML”) were selected. The studied part of Qusaiba member deposited within turbiditic-influenced offshore to lower shoreface settings. Large-scale interparticle pores were developed and destroyed during early burial stages. Small scale whereas small-scale intraparticle pores were preserved. Facies show an impact on pore system variations including pore types, size, and structures. Small-scale soft sediment deformation and lamination have well pronounced impact on the permeability of offshore samples whereas bioturbation affect the lower shoreface part. Middle to Upper Jurassic carbonate mudrocks vary from lower offshore to shoreface (Hawtah Mb.) to intrabasinal shelf (TML). Samples from these units are distinguished by abundant intraparticle, intraskeletal, and interparticle pores; these pores are thought to be developed during early to intermediate stages of burial. TML exhibits less brittleness than Hanifa due to higher clay xxi content and most abundant laminations. These results can be useful to generate flow simulation models and to design the optimum hydraulic fracturing plans for the equivalent subsurface units

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: Earth Sciences
Department: College of Petroleum Engineering and Geosciences > Geosciences
Committee Advisor: Humphrey, John
Committee Members: Makkawi, Mohammad Houssain and Abdulraheem, Abdulaziz and Dvorkin, Jack and Kaminski, Michael
Depositing User: AMMAR ABDLMUTALIB (g201202180)
Date Deposited: 29 May 2022 10:44
Last Modified: 29 May 2022 10:44
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142132