MICROPLASTIC CONTAMINANTS IN THE SEDIMENT OF THE EAST COAST OF SAUDI ARABIA

MICROPLASTIC CONTAMINANTS IN THE SEDIMENT OF THE EAST COAST OF SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Microplastic Contaminants in the Sediment of the East Coast of Saudi Arabia.pdf
Restricted to Repository staff only until 20 March 2023.

Download (4MB)

Arabic Abstract

يعتبر التلوث البيئي الناتج من المواد البلاستيكية الدقيقة (مايكروبلاستيك) من المجالات الحديثة نسبياً لدى الباحثين. يطلق اسم المايكرو بلاستيك على المواد البلاستيكية التي يكون حجمها أصغر من ٥ مم. نظراً لصغر حجم المايكروبلاستيك تعمد بعض الكائنات البحرية كالأسماك والرخويات على ابتلاعه ظناً منها أن هذا المواد البلاستيكية هي من العوالق التي تتغذى عليها مما قد ينعكس سلباً على صحتها والأداء الوظيفي لأعضائها وقد يصل الأمر إلى نفوقها. يتم قياس مقدار تلوث البيئية البحرية بالمايكروبلاستيك من خلال أخذ عينات من مياه البحر، تربة الشواطئ البحرية، أو العينات الحيوية. الدراسات التي تعنى بقياس تلوث الخليج العربي بالمايكروبلاستيك قليلة نسبياً عند مقارنتها بالبحار الأخرى. لذلك ولتأسيس مرجع يتم البناء عليه، تم عمل هذه الدراسة وهي الأولى التي تقيس تلوث تربة ساحل المملكة العربية السعودية الشرقي بالمايكروبلاستيك. للحصول على نتائج تغطي الساحل الشرقي للملكة، تم أخذ ست عينات من منطقتي المد العالي والمد المنخفض من كل شاطئ من شواطئ المدن التالية: الخفجي، الجبيل، الدمام، وسلوى. يعزل المايكروبلاستيك عن التربة باستخدام محلول ملح كلوريد الصوديوم (ملح الطعام) المركز بكثافة تصل إلى ١,٢ جرام/ مل. مجموع ملوثات المايكروبلاستيك التي عثر عليها خلال البحث هو ٥٨٦ جزء متوسط حجمها ١,٥٥ مم وحوالي ٧٧٪ منها بحجم أصغر من ٢مم. تتراوح كمية ملوثات المايكروبلاستيك في الكيلو جرام الواحد من التربة من ٥,٥ إلى ٢١,٢ جزء (٥١,١ إلى ١٥٢,٨ جزء/ م٢) في منطقة المد المنخفض. اما بالنسبة لمنطقة المد العالي فتتراوح كمية المايكروبلاستيك من ٦,٣ إلى ١٦,٥ جزء/ كجم (من ٥٠,٦ إلى ٢٠٤,٥ جزء/ م٢). معظم المايكروبلاستيك في العينات ذات لون أزرق أو عديم اللون (٦٤٪). ومن الجدير بالذكر أن ٩٦٪ المايكروبلاستيك في العينات هو من الألياف (فايبر). من خلال تحليل العينات بمقياس الطيف باستخدام متحور فورييه في الأشعة تحت الحمراء، وجد أن معظم المايكروبلاستيك يتكون من بوليمر البولي إيثيلين (PE) وتيريبلات البولي إيثيلين (PET).

English Abstract

Microplastic contamination in the sediment of the East coast of Saudi Arabia is not addressed before this study. In this study, baseline data were collected by measuring microplastic abundance at four different beaches on the east coast of the Gulf waters of Saudi Arabia (Khafji, Jubial, Dammam, and Salwa). Sediments samples were collected from both high tide and low tide zone using 0.5 m × 0.5 m quadrates. Microplastic particles were extracted using the density separation method (NaCl 1.2 g/ml). The particle’s color, size, and shape were documented. A total of 586 microplastic particles were collected from all the sites with an average particle size of 1.55 ± 0.94 SD mm. The majority of microplastic particles (77%) were less than 2 mm in size. Microplastic abundance was ranged from 5.5 ±1.55 to 21.2 ± 0.68 SD particle/kg (51.1 ± 14.71 to 152.8 ± 21.32 SD particle/m2) in low tide region, and from 6.3 ± 4.05 to 16.5 ± 4.98 SD particle/kg (50.6 ± 31.21 to 204.5 ± 64.15 SD particle/m2) in high tide region. The most dominant colors were transparent (34%) and blue (30%), while fiber was the most common shape (96%). Polyethylene terephthalates were the common polymer type in fibers, while polyethylene and high-density polyethylene were common in fragments and filaments.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Environmental
Department: College of Petroleum Engineering and Geosciences > Geosciences
Committee Advisor: Al-Thukair, Assad
Committee Members: Chanbasha, Basheer and PULIKKODEN, ABDURAHIMAN
Depositing User: HAMZA ALSHAIKHALI (g200813500)
Date Deposited: 22 Mar 2022 08:03
Last Modified: 22 Mar 2022 08:03
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142080