SPATIAL PATTERN OF A BURROWED CARBONATE STRATUM (RAMP CARBONATES), HANIFA FORMATION, CENTRAL SAUDI ARABIA

SPATIAL PATTERN OF A BURROWED CARBONATE STRATUM (RAMP CARBONATES), HANIFA FORMATION, CENTRAL SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
201705850_MRikaNanda.pdf - Draft Version
Restricted to Repository staff only until 11 January 2023.

Download (11MB)

Arabic Abstract

من المعروف أن الطبقات المترسبة في منحدرات الكربونات المتوسطة محفورة. من السهل التعرف على هذه الطبقات في السجل الطبقي وقد تم تسجيلها من العديد من الأقسام الطبقية حول العالم. ومع ذلك ، فإن الأنماط المكانية لهذه الطبقات غير معروفة جيدًا ، على الرغم من كونها فترات من مناطق التدفق في العديد من خزانات الهيدروكربون وخزانات المياه الجوفية. في هذه الدراسة ، قمنا بتتبع طبقة واحدة (في تكوين حنيفة العلوي ، وسط المملكة العربية السعودية) التي ترسبت في منحدر الكربونات الأوسط من العصر الجوراسي العلوي لحوالي 30 كيلومترًا ، وحفرناها في ثلاث مناطق ، ودرسناها باستخدام الصخور والكمبيوتر. التصوير المقطعي (CT) لفحص الأنماط المكانية الطبقية والرسوبية والسكنية. أظهرت النتائج أن الطبقة لها نمط طبقي مكاني مماثل فوق منطقة الدراسة (اتصالات حادة مع الطبقات الأساسية والعلوية) ، مما يشير إلى كونها نتاج دورة ترسيب واحدة. ومع ذلك ، فإن الطبقة تختلف مكانيًا وواضحًا في تكوين الصخور وسمات الجحر ، مما يشير إلى ضوابط مختلفة على نسيجها الصخري. يشتمل الفاصل الزمني السفلي للطبقة على نسيج صخري من الحجر الواقي والحجر المعبأ والذي تم تفسيره على أنه منتج لإعادة النسيج الحيوي الذي حدث في وقت مرحلة الغمر الأولية لدورة الترسيب. تحتوي الطبقة على مصفوفة صخور طينية وحجر أحجار مضيفة اخترقتها شبكة جحور ثالاسينويدس (إطار أنبوب) مع حشوات سلبية (تهيمن عليها الحبوب) في الفترات الوسطى والعليا. تُظهر الطبقة كلاً من الاختلافات الرأسية والجانبية في النسبة المئوية للجحور وأنماط الحفر ، وهو الاختلاف الذي تم تفسيره على أنه يتم التحكم فيه من خلال اختلاف قياس أعماق المياه بسبب تغير المستوى وتضاريس قاع البحر. أثر هذا التباين على نسيج الصخور للطبقة المدروسة وسيؤثر في النهاية على الأنماط المكانية لخصائصها البتروفيزيائية. توفر النتائج نظرة ثاقبة على الطبيعة والضوابط على الأنماط المكانية للطبقات المحفورة من كربونات المنحدر الأوسط ، وهي أنماط يمكن أن تكون مشابهة للعديد من خزانات الهيدروكربون ويمكن استخدامها للتنبؤ بتوزيع الخصائص الفيزيائية البتروفيزيائية في كربونات المنحدر الأوسط المحفور.

English Abstract

Strata deposited in middle carbonate ramps are notoriously burrowed. Such strata are easy to recognize in the stratigraphic record and have been recorded from numerous stratigraphic sections around the world. However, the spatial patterns of these strata are poorly known, despite being intervals of flow zones in many hydrocarbon reservoirs and water aquifers. In this study, we trace one stratum (in the upper Hanifa Formation, central Saudi Arabia) that was deposited in the middle carbonate ramp of the upper Jurassic time for ~30 km, cored it in three localities, and investigated it with petrography and computer tomography (CT) scanning to examine its spatial stratigraphic, sedimentological and ichnological patterns. The results showed that the stratum has a similar spatial stratigraphic pattern over the study area (sharp contacts with the underlying and overlying strata), suggesting being a product of one depositional cycle. Nevertheless, the stratum varies spatially and distinctly in rock composition and burrow attributes, suggesting various controls on its rock texture. The lower interval of the stratum comprises wackestone and packstone rock texture which were interpreted as a product of bio-retexturing that took place at the time of the initial flooding stage of the deposition cycle. The stratum has mudstone and wackestone host rock matrix that penetrated by Thalassinoides burrow network (pipe framework) with passive infills (grain-dominated) in the middle and upper intervals. The stratum exhibits both vertical and lateral variations in burrow percentage and burrowing styles, a variation that was interpreted to be controlled by water bathymetry variation due to level change and seafloor topography. Such variation affected the rock texture of the studied stratum and would eventually affect the spatial patterns of its petrophysical properties. The results provide insights into the nature and controls on the spatial patterns of burrowed strata of middle ramp carbonate, patterns that can be similar to many hydrocarbon reservoirs and can be used to predict the distribution of petrophysical properties in burrowed middle ramp carbonate.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Earth Sciences
Department: College of Petroleum Engineering and Geosciences > Geosciences
Committee Advisor: Kaminski, Michael
Committee Members: Eltom, Hassan and El-Husseiny, Ammar
Depositing User: M RIKA SYAHPUTRA (g201705850)
Date Deposited: 13 Jan 2022 06:21
Last Modified: 13 Jan 2022 06:21
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/142033