PARAMETRIC COST ESTIMATION OF INDUSTRIAL STEEL STRUCTURES IN KSA USING MULTIPLE REGRESSION ANALYSIS

PARAMETRIC COST ESTIMATION OF INDUSTRIAL STEEL STRUCTURES IN KSA USING MULTIPLE REGRESSION ANALYSIS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 22 November 2022.

Download (1MB)

Arabic Abstract

تقدير التكلفة هو مهمة حاسمة لنجاح أي مشروع بناء. في هذا الصدد ، يتم استخدام العديد من الطرق مثل تقدير التكلفة التفصيلي وتقدير تكلفة المتر المربع من مساحة الأرض على نطاق واسع في المملكة العربية السعودية. ومع ذلك ، فإن هذه الأساليب إما مكلفة وتستغرق وقتًا طويلاً أو غير دقيقة نسبيًا. هذا يحفز استخدام نهج تقدير التكلفة باستخدام العوامل، وهو سهل التطبيق ودقيق نسبيًا. الغرض من هذا البحث هو تحديد العوامل المؤثرة على تكلفة إنشاء الهياكل الفولاذية الصناعية في المملكة العربية السعودية. بالإضافة إلى ذلك ، فإنه يهدف إلى تطوير نموذج تقدير التكلفة باستخدام العوامل لهذه الهياكل. في هذا البحث ، تم تحديد أهم العوامل التي تؤثر على تكلفة إنشاء الهياكل الفولاذية الصناعية كما تم استخدام أداة الانحدار الخطي المتعدد لتطوير النموذج. تم استخدام بيانات من 30 مشروعًا كان تم تنفيذها تحت إشراف صندوق التنمية الصناعية السعودي في تطوير النموذج. أشارت النتائج إلى أن النموذج المطور قد توقع بدقة تكلفة الهياكل الفولاذية الصناعية بقيمة معامل تحديد معدل (R2adj) بلغت 81.34٪. وهذا يدل على قدرة النموذج المقترح على التنبؤ بتكلفة الهياكل الفولاذية الصناعية بدقة عالية. في مرحلة التحقق ، تمت مقارنة التكاليف الفعلية لثلاثة مشاريع بالتكاليف المقَدرة بواسطة النموذج. نجح النموذج في تقدير تكاليف المشاريع بدقة تزيد عن 88٪ لجميع المشاريع الثلاثة. هذا وقد تم إنشاء تطبيق على الحاسب الآلي يوظف نموذج تقدير التكلفة المطور لتسهيل استخدامه.

English Abstract

Cost estimation is a crucial task for the success of any construction project. In this regard, several methods such as detailed cost estimation and square-meter-of-floor-area cost estimation are widely used in Saudi Arabia. However, these methods are either costly and time consuming or relatively inaccurate. This motivates the use of parametric cost estimation approach, which is easy to apply and relatively accurate. The purpose of this research is to identify the parameters affecting the construction cost of industrial steel structures in Saudi Arabia. In addition, it aims at developing a parametric cost estimation model for these structures. The proposed model identifies the most significant parameters that influence the construction cost of industrial steel structures. In this research, multiple linear regression is used to develop the model. Data from 30 projects executed under the supervision of the Saudi Industrial Development Fund (SIDF) was used in the model development. The results indicated that the developed model accurately predicted the cost of industrial steel structures with an R2adj value of 81.34 %. This implies the ability of the proposed model to predict the cost of industrial steel structures with high accuracy. In the validation phase, the actual costs of 3 projects, were compared to those estimated by the model. The model successfully estimated the costs of the projects with an accuracy of more than 88% for all three projects. Also, a computer application implementing the developed cost estimation model was created to facilitate its use.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Department: College of Design and Built Environment > Construction Engineering and Management
Committee Advisor: Alshaibani, Adel
Committee Members: Shash, Ali and Mohammed, Awsan
Depositing User: OSAMA AL MUHTASEB (g201472540)
Date Deposited: 28 Nov 2021 09:50
Last Modified: 28 Nov 2021 09:50
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141974