DEVELOPING FORMWORK LABOR PRODUCTIVITY STANDARDS FOR BUILDING CONSTRUCTION IN THE EASTERN PROVINCE OF SAUDI ARABIA

DEVELOPING FORMWORK LABOR PRODUCTIVITY STANDARDS FOR BUILDING CONSTRUCTION IN THE EASTERN PROVINCE OF SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
Deya AlDeen AlNakdali Thesis.pdf - Accepted Version

Download (12MB) | Preview

Arabic Abstract

على الرغم من التطورات التكنولوجية المختلفة، لا تزال صناعة البناء تعتمد على العامل البشري وإنتاجية العمال هي العامل الرئيسي المحدد لأداء هذه الصناعة، ففي المملكة العربية السعودية تواجه هذه الصناعة معدلات منخفضة من الإنتاجية للعمال التي تؤثر على الاقتصاد بشكل سلبي. بالإضافة إلى ذلك، عندما نتتبع السجلات التاريخية للمشاريع الإنشائية نجد أن معظم هذه المشاريع قد عانت من زيادات في الوقت والتكلفة عن المخطط لهما. بينما هنالك نقص في الأبحاث التي تحاول استكشاف معدلات الإنتاجية في المملكة العربية السعودية والتي من خلالها يستطيع خبراء الصناعة قياس مدى كفاءة القوة العاملة وإنشاء معايير إنتاجية ملموسة. ولذلك فإن البحث الحالي يطرح نهجاً فعالاً لتحديد معدلات إنتاجية العمال لأعمال الشدات الخشبية في الظروف الطبيعية للعناصر الإنشائية الأساسية للمباني في المنطقة الشرقية للملكة العربية السعودية. حيث تم التجميع البيانات من 31 مشروع إنشائي لمباني الخرسانة المسلحة والتي تتضمن فلل ومباني سكنية لا تتجاوز خمسة أدوار في المدن الكبرى للمنطقة الشرقية (الدمام، الخبر، الظهران) وتتضمن هذه المشاريع كلا من المشاريع الحكومية والخاصة. تم تجميع البيانات من السجلات التاريخية للمقاولين بالإضافة إلى القياسات المأخوذة مباشرة من مواقع المشاريع خلال الإنشاء. لقد تم استخدام مخطط الصندوق لتحليل البيانات إحصائياً لتحديد الأرقام الخمسة الأساسية الخاصة بهذه الطريقة لكل مجموعة من البيانات في هذه الدراسة. وبناء على ذلك، تم اعتبار قيمة الوسيط كمعدل إنتاجية العمال الخاص بالعمل والمدى الربيعي كمجال الإنتاجية الطبيعية للعمل المحدد. بالإضافة إلى ذلك، تم عرض للطرق المستخدمة عند المقاولين المحليين لحساب معدلات إنتاجيتهم لهذا النوع من الأعمال. وبالرغم من أن هذه المعدلات خاصة بالمملكة العربية السعودية، يمكن استخدام نفس النهج لجمع وتحليل هذه النوع من البيانات

English Abstract

Despite various technological advances, construction is still a labor-intensive industry and labor productivity is the major determining factor of performance. The construction industry in Saudi Arabia is facing low labor productivity rates, which is having a negative impact on the economy. Moreover, when we track the historical records of construction projects, we found that most public and private projects suffered from cost and time overruns. There is a lack of research exploring labor productivity ratios in Saudi Arabia, in which industry experts measure the efficiency of the workforce and establish reasonable benchmarks. Thus, the present work develops a rigorous approach to determining productivity rates for labor productivity related to formwork activities for major building elements under normal operating conditions in the Eastern Province of Saudi Arabia. Data were collected from 31 reinforced concrete building construction projects, including villas and other residential structures with a maximum of five floors, located in the largest cities of the Eastern Province (i.e., Dammam, Khobar, and Dhahran). These included both public and private sector projects. Data were collected from contractors’ historical records and direct measurements from the construction sites of ongoing projects. A box plot analysis was used to statically analyze the data, presenting summary numbers for each dataset. The median and inter-quartile range represented the performance standard rate and normal labor productivity range of the related activity, respectively. An explanation of the methods used by local contractors to determine their performance range is also provided. Although the measurements are specific to Saudi Arabia, this methodology can be used in other countries to collect and analyze this type of data.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Civil Engineering
Engineering
Research
Department: College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor: Shash, Ali
Committee Members: Shash, Ali and Alshaibani, Adel and Hadidi, Laith
Depositing User: DEYA AL-NAKDALY (g201703450)
Date Deposited: 07 Feb 2021 07:45
Last Modified: 07 Feb 2021 07:45
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141827